Holky z plakátu
„Ten to produkt má koule!“ „Nikdo vám to neudělá jako já!“ Slogany sexistických reklam doplněné o více čí méně odhalená těla lákají na nákupy nejrůznějších produktů. Co znamená sexismus v reklamě a proč by nám polonahá těla na billboardech neměla být jedno?
Veřejný prostor je dlouhodobě zaplavován reklamou. Billboardy, letáky, plakáty, city lighty jsou plné věci a lidí. Lidé na nich jsou krásní a šťastní. A někteří mají ještě něco navíc – odhalené výstřihy nebo celá těla. Být sexy znamená prodávat. Jakou cenu ale mají sexistické reklamy, jaký je jejich dopad na společnost? O tom přišla hovořit Petra Havlíková z brněnského Nesehnutí.
„Každá taková reklama či jev je kontextuální. Často dojde k tomu, že někdo vyrobí sexistickou reklamu omylem a neuvědomí si, že zobrazuje stereotypy. Náš úkol je upozorňovat i na takové případy.“
Každoročně je v Brně předávána cena Sexistické prasátečko. Lidé půl roku sbírají sexistické reklamy a poté o nich hlasují na internetu. Lidé z kampaně Lidská práva jsou ženská práva se udělování cen věnují už několik let a sexistické reklamy rok od roku přibývá.
Záměrem soutěže není jejich zhotovitele či zhotovitelky odsoudit, ale upozornit je na to, že sexistická reklama má závažné dopady např. na sebepojetí mladých lidí či může vést k toleranci násilí páchaného na ženách či poruchám příjmu potravy, což si řada firem často vůbec neuvědomuje.
„Akademické výzkumy ukazují, že reklama zobrazující nahá těla přímo souvisí s nižším sebehodnocením žen. Evropská unie vydala publikaci, ve které říká, že násilné obrazy v reklamách mají vliv na reálné násilí ve společnosti, například na domácí násilí. Tím, že ho zlehčují, může ho přibývat.“
V reklamních agenturách sedí kreativci a vymýšlení strategie prodeje. Co říká Iva, jedna z autorek reklamy nominované na Sexistické prasátečko o svém díle. I to se dozvíte v dalším díle pořadu Za hranou.