Krása není vše

18. květen 2010

Jezdit s většími litými koly je pro některé řidiče charakteristikou sportovního smýšlení. Jenže každá krása má svoje „ale“. V tomto případě s nepředpisovými koly na autě riskujeme nejen pokutu, ale také nezpůsobilost vozu na silnici. Lze to vyřešit dodatečným zapsáním ráfků do technického průkazu a zamezit tak možnému problému.

Rozměry litých kol jsou mnohdy brány dost obezřetně. Převážně pak mezi řidiči, kteří dávají přednost kráse a velikosti před funkčností. Ovšem protože právě kola jsou to, co drží automobil na vozovce, měla by velikost ráfků a celkový rozměr korespondovat s předpisem udávaným v technickém průkazu. Jenže mnozí řidiči chtějí svůj vůz vylepšit, a tak kupují větší ráfky bez ohledu na výrobcem doporučené hodnoty.

„Koupil jsem si fabii, na které byla originální 14palcová kola. V technickém průkazu jsou povoleny maximálně 15palcová kola, ale chtěl jsem ještě větší, protože každé auto vypadá s většími koly lépe,“ říká řidič Pavel Hudák, který následně zvolil dovolený rozměr.

Ovšem pro ty, kteří se s tímto krokem nespokojí, máme ještě jednu variantu. „Můžete si vybrat disk od výrobce, který má své zastoupení nebo výhradního dovozce do České republiky, ale musí se vejít do podběhů, nepřečnívat obrys vozidla a vizuelně by měl být v pořádku,“ vysvětluje David Minařík ze společnosti Makocar.

Potom si však musíme nechat vyžádat od dovozce výrobku český typový list na konkrétní produkt. „Výrobce vám ho vypíše přesně na daný výrobek a daný vůz a s tímto typovým výrobkem navštívíte stanici technické kontroly s oprávněním tyto zápisy a kontroly provádět.“ Tam vám zkontrolují technickou způsobilost ráfku na daný typ vozidla a následně vydají protokol, že disk s tímto certifikátem nebo typovým listem v Českém jazyce od daného výrobce schváleného ministerstvem dopravy odpovídá normě, že na vozidle nejsou žádné překážky v provozu.

S tímto listem je nutné dostavit se na místo registrace vašeho vozidla a litá kola si nechat řádně zapsat do technického průkazu. Jisté podcenění zápisu by se totiž mohlo nevyplatit, jak varuje Josef Pokorný z ministerstva dopravy: „V provozu na silnici je policie schopna jednoznačné markantní případy odhalit - například vyčnívající kola přes obrys vozidla nebo pokud má policista vlastní zkušenosti s daným modelem - a udělit blokovou pokutu až do výše dvou tisíc korun.“

Daleko závažnější by však byla situace, kdybyste kvůli špatně zvolenému rozměru ráfku způsobili dopravní nehodu. Tím byste totiž riskovali krácení pojistného a v neposlední řadě také lidské životy.

Spustit audio