Malba na dřevě v Olomouci
Další ze série Rozhlasových her živě se konala v úterý 30. listopadu v prostorách Českého rozhlasu Olomouc. 50 studentů olomouckého gymnázia Hejčín vyslechlo hru Malba na dřevě. Není to v žádném případě hra jednoduchá. O to více nás překvapil zájem studentů a jejich soustředěná pozornost.
Autorem hry je Ingmar Bergman. Jedna z nevýraznějších uměleckých osobností 20. století. Je znám především jako filmový režisér a scénárista, ale pracoval i jako divadelní režisér a divadelní pedagog. A právě v kontaktu se studenty, uprostřed padesátých let, vznikla hra Malba na dřevě. Se studenty ji i poprvé inscenoval. Na základě této hry vznikl později scénář slavného filmu Sedmá pečeť.
Film i hra vyprávějí příběh rytíře Antonia Blocka, který se se svým sluhou vrátil po letech strávených na křižácké výpravě do vlasti postižené morem. Podle Bergmana je téma hry prosté: člověk, jeho hledání víry, Boha, smyslu života. Přitom jedinou jistotou zůstává smrt.
Olomoučtí studenti ocenili dramatičnost příběhu i úžasné výkony herců v hlavních rolích - Báry Hrzánové a Jiřího Lábuse. Poslechu byl přítomen režisér rozhlasového zpracování Vlado Rusko, kterého zájem o jeho hru velmi potěšil.
Na závěr akce měl režisér ozvučení pořadu Jiří Litoš připravenu prezentaci o zvucích a jejich nahrávání. Nikdo z přítomných netušil, že řev divokých zvířat je možno nahradit zpomalenou nahrávkou slepičího kvokání, že zvuk kroků v chrastí nahradí šustění starých magnetofonových pásů a že sehnat pěkný zvuk do archivu je umění. "Když nějaké zajímavé zvuky slyším, vždy si říkám zda bych je uměl udělat", řekl Jiří Litoš v závěrečné debatě.
Poznámka na závěr:
Do Olomouce jsme jeli Pendolinem. Jeho zvuk se mi zdál nevýrazný, nezajímavý. Mistr zvuku Jiří Litoš to potvrdil. Rozdíl se záznamem zvuku rozjezdu parního vlaku je obrovský. V reálném životě jej však uslyšíme již jen velmi vzácně při historických jízdách. Některé zvuky zkrátka z našeho života časem vymizí úplně a budeme je poslouchat jen ze záznamu. Naštěstí má Český rozhlas velký archiv.