Mýto na Slovensku tropí zmatky

1. prosinec 2009

Řidiči vozidel nad tři a půl tuny nemají na Slovensku šanci dodržovat předpisy. Od ledna tam začíná fungovat elektronické mýto, které s sebou přináší hromadu nesrovnalostí. Například kamióny nesmějí předjíždět ani na silnicích první třídy. Pokuty hrozí také za palubní jednotku, kterou si řidiči musejí povinně umístit na čelní sklo. Ovšem jiná vyhláška takové umístění zakazuje.

Řidič kamionu Jano o tomto zmatku ví. Čeká ho nejenom mýtné, ale také slušný chaos v předpisech. Za povinnou palubní jednotku na čelním skle riskuje pokutu 33 eur.

"Je diskutabilní, že navigační systémy nemohou být umístěné za čelním sklem, protože jsou zakázány i vlaječky a tak dále," říká řidič Jano.

Na Slovensku totiž platí už pár týdnů dvě vyhlášky, které si navzájem odporují.

"Pokud budete mít palubní jednotku na výběr mýtného umístěnu na předním skle, dostanete pokutu. Pokud ji na skle mít nebudete, dostanete také pokutu, protože ji tam nemáte, ovšem podle jiného zákona," vysvětluje dopravní analytik Jozef Drahovský.

Za podstatně větší komplikaci považují experti povinné 50metrové rozestupy mezi vozidly kvůli satelitní kontrole. To by kamiony na silnicích první třídy totálně zpomalilo.

"Avie, staré dopravní tatry a liazky musejí jezdit po silnicích první třídy. Když kamión bude potřebovat například předjet pomaleji jedoucí nákladní auto před sebou, tak pokud se k němu nebude smět přiblížit, nikdy ho nepředjede," říká generální tajemník ČESMAD Slovakia Pavol Reich.

ČESMAD se proto bude snažit protlačit změnu zákona, aby 50metrové rozestupy neplatily. Elektronické mýto začne platit 1. ledna a do té doby se musejí všichni dopravci vybavit palubními jednotkami. To je také nadoraz, přiznává šéf Národní dálniční společnosti Igor Choma:

"Mírný zmatek na hranicích nastane, protože půjde o novou věc a bude třeba se s ní vypořádat. Je proto logické, že od začátku výběru mýtného se dají očekávat fronty při zakoupení a vyplnění potřebných náležitostí."

Elektronické mýto se připravuje na Slovensku dva roky, avšak detaily šijí tvůrci na poslední chvíli horkou jehlou. Jedno je ale jisté - mýto prodraží dopravu a každou chybu potrestá vysokou pokutou mýtní policie.

Spustit audio