Není sklo jako sklo

14. září 2006

Možná jste právě teď v autě. V ruce volant, nohy na pedálech plynu, spojky a brzdy. Slyšíte mě díky autorádiu, na kterém je naladěný Český rozhlas 1. Venkovní provoz sledujete přes čelní sklo. A právě u posledně jmenovaného se v následujících minutách zastavíme podrobněji. Nedávno jsme mluvili o tom, jak lidé podvádí při výměnách, dnes se podíváme na samotnou výrobu této součástky. Věděli jste že už exitují auta bez stěračů? Že mají speciální autoskla? To ale není všechno co dnes autoskla umí!

Kdo už něco pamatuje, nebo se zajímá o stará auta, ví, že dřív se dělala čelní skla a automobilové zasklení vůbec, menší. A dlouho bylo sklo také úplně rovné. To pak bylo slávy, když se výrobci naučili skla ohýbat a v prospektech se automobilky chlubili panoramatickým výhledem z vozů. Jak se ale sklo vyrábí dnes, v polovině roku 2006?

"Základními materiály jsou sklo, bezpečnostní fólie, sítotisková barva a držák zpětného zrcátka. Ploché sklo se ořízne na příslušný formát, obrousí se hrany, potiskne se a dá se do pece, kde se ohne do příslušného tvaru. Sklo se skládá ze dvou tabulí a bezpečnostní fólie, z nichž se vytvoří sendvič. Při jeho vytváření se z prostoru mezi sklem a fólií za vysokých teplot a tlaků odsaje vzduch a sklo je hotové," popisuje Libor Hanzlík ze Saint-Gobain Sekurit Hořovice.

Kdybychom vysílali i obraz, nebo jste byli v Hořovicích se mnou, viděli byste rozdíly mezi jejich prvním, milióntým a pětimilióntým sklem. Pokud jezdíte ve starém ojetém voze, možná ani netušíte, co všechno už umí autoskla moderních aut.

"V současné době je nejběžnější funkcí vyhřívání skla, kdy se sklo pomocí velmi tenkých drátků, které nesmí narušovat výhled řidiče, vyhřívá a v zimě se nemusí škrábat, protože se samo za velmi krátkou dobu odmrazí. Do skel se dnes také umisťují antény. Dále se na ně nanášejí různé vrstvy. Například vrstva, která odpuzuje vodu při dešti nebo usnadňuje odtok vody, což znamená, že ve vyšších rychlostech nad 80 km/h nemusíme používat stěrače. Zásluhou jiných vrstev zase propouští sklo méně slunečního záření, což zvyšuje tepelný komfort."

Vídíte, někdo už dnes může v dešti v rychlosti 80 km/h vypnout stěrače, které se navíc zapnou samy díky dešťovým senzorům, jiný zase v hustém dešti nemůže jet rychleji než 80 km/h, aby jeho stěrače stíhaly vodu stírat a aby bylo vidět na cestu. Taková je situace dnes. Jak to bude vypadat na silnicích zítra? Respektive, jakým směrem se ubírá vývoj v téhle branži?

"Skla jsou stále větší a kulatější. Přibývá také jejich funkcí. V budoucnosti se objeví plastová skla. Některá auta už je mají, ale zatím se to netýká čelního skla, protože ještě nikdo neobjevil způsob, jak plast nepoškrábat."

Výhodou plastů je jejich nižší hmotnost a lepší tvarovatelnost.

Spustit audio