Nová svodidla neprorazí ani 13tunový autobus
Nejrozšířenější silniční ocelová svodidla v Česku mají své nástupce. Jsou lehčí a levnější, protože se na jejich výrobu používá méně oceli, ale přitom jsou pevnější a bezpečnější. Zatím jsou ještě ve výrobní hale společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions, už brzy však začnou lemovat okraje cest.
Léta výzkumu, vývoje a testování nové generace svodidel jsou u konce. Hlavní změna je v materiálu. Jsou ze speciální oceli, která má lepší vlastnosti, vysvětluje vedoucí výroby David Rochovanský.
„Nový typ svodidla je asi o 50 procent lehčí než stávající typ. Má také další nespornou výhodu, a to menší pracovní šířku,“ popisuje.
„Při nárazu dokáže nové svodidlo mnohem lépe pohltit kinetickou energii. Při vlastním nárazu vytvoří kapsu, která dokáže posádku ochránit před prudkým nárazem. Jemně a šetrně vyvede posádku a auto zpět na cestu,“ dodává.
Už brzy první kusy opustí výrobní halu. Potvrzuje to Barbora Černá-Dvořáková z této společnosti. „Nová svodidla se už na podzim budou montovat na rychlostních silnicích v Moravskoslezském kraji,“ říká.
Nová svodidla dostanou i motorkáři
V praxi se jejich vlastnosti zkoušely při závěrečném cash testu na bývalém letišti Kámen na Vysočině. A to pod taktovkou Technického a zkušebního ústavu stavebního Praha. Najel do nich i 13tunový autobus – a svodidla nepřekonal.
Každé nové svodidlo prochází testem z pohledu účinku na posádku, říká vedoucí posuzovatel Stanislav Vaniš: „Musí splnit celou řadu ukazatelů jak pro lehké nárazy, tak pro ty těžké. Pro výrobek to je vždy kontraproduktivní, protože tyto vlastnosti jsou proti sobě – mít co nejmenší destruktivní náseldky a naopak zadržet co nejtěžší vozidlo.“
Ostravská společnost vyvíjí i motosvodidla, která budou zachraňovat životy motorkářů. Ta však mají závěrečné testy teprve před sebou.