Oči za volantem

9. květen 2011

Když dospějeme do věku, kdy si můžeme pořídit řidičský průkaz, potřebujeme od lékaře potvrzení o zdravotní způsobilosti. Součástí této „vstupní prohlídky“ je i vyšetření zraku. Sleduje se především zraková ostrost, barvocit a periferní vidění. Pokud už nosíte brýle nebo kontaktní čočky, je tato povinnost zapsána přímo v řidičském průkazu.

Oči jsou pro řidiče nejdůležitějším smyslem. Přesto jsou mezi námi lidé, kteří sedají za volant, aniž by o své vadě věděli. „Setkáváme se s lidmi, kteří řídí i s pěti dioptriemi, dokonce jsme se setkali i s mnohem horší vadou, s osmi dioptriemi, která nebyla nijak korigována. To jsou potenciální vrazi nebo v lepším případě sebevrazi,“ říká profesor Martin Filipec z oční kliniky Lexum.

Jaké vady při řízení nejvíce překážejí? „Krátkozrakost, dalekozrakost nebo astigmatismus. Existuje také onemocnění keratokonus, které je charakteristické vyklenováním rohovky. Za šera se u těchto pacientů dramaticky zhoršuje vidění. Dokonce známe i soudní případy, kdy řidič autobusu řídil, přestože věděl o keratokonu rohovky, a potom na přejezdu přehlédl vlak. Zahynulo spousta lidí.“

Na vyšetření zraku byste se měli objednat, pokud pociťujete, že se vám zhoršilo vidění, nebo vás po řízení třeba jen pobolívá hlava. U starších řidičů roste také riziko šedého zákalu, který se v počátečních stádiích rozpoznává jen velice těžko. „Je to zejména otázka vidění za šera, kdy se zhoršuje kontrastní citlivost – například chodce jdoucího po krajnici může řidič s počínajícím zákalem spatřit třeba až na vzdálenost 50 metrů, což už může být pozdě na reakci, přitom řidič bez vady zraku by chodce spatřil na vzdálenost sta až dvou set metrů.“

Po 45. roku života se začíná zhoršovat zrak každému člověku. Řízení ovlivňuje i vetchozrakost. „Vetchozraký člověk vidí velmi dobře na dálku, ale přestává vidět na palubní desku.“

Všechny zmíněné vady se však dají řešit: někdo si nechá oční vadu odoperovat, jiný si zvykne na kontaktní čočky a dalšímu vyhovují brýle. Při jejich výběru se zaměřte na obroučky. „Malé obroučky limitují zorné pole, takže vybírejte dostatečně velké. Ovšem pravdou je, že jakékoliv brýle zorné pole do určité míry omezují, tomu se zcela vyhnout nedá,“ vysvětluje profesor Filipec.

Jestliže máte v řidičském průkazu poznámku Brýle nutné, musíte je při řízení nosit, jinak hrubě porušujete předpisy. Může se vám i stát, že v případě dopravní nehody pojišťovna odmítne platit škodu a budete ji muset hradit ze svého.

Spustit audio