Opravdu vám vyměnili olej?

22. únor 2006

Ať jezdíte na benzín, naftu nebo třeba plyn, stejně musíte ve svém voze měnit pravidelně olej. Někdo to provede v garáži, většina ale zajede do servisu. V různých internetových diskuzích ale narazíte v poslední době na názory a zřejmě i zkušenosti lidí, kterým v servisu výměnu oleje sice zaúčtovali, ovšem ve skutečnosti ji neprovedli. Může vůbec běžný motorista poznat, že ho při výměně oleje podvedli?

"Řekl bych, že je to poměrně dost těžké, protože u některých motorů, zvlášť dieselových, mají současné nové oleje poměrně tmavou barvu. A když se vymění olej a provede se pouhá zkušební jízda ještě než se auto předá zákazníkovi, pak po vytažení měrky oleje už je olej opět poměrně tmavý. To může v zákazníkovi vyvolat dojem, že mechanici olej nevyměnili. Je to tedy otázka důvěry k autoservisu. Nechci nabádat zákazníky, aby kontrolovali, zda bylo manipulováno s víčkem od víka ventilů, s olejovým filtrem, či výpustným šroubem. Znaků svědčících o provedené výměně je tam, ale je to hlavně o důvěře k servisu," Radek Pipek z Auto Jarov.

Ti, kteří navštívili se svým vozem servis pochybné kvality a nemají právě nejlepší dojem, by si asi opravdu měli zmiňovaná místa zkontrolovat. Na druhou stranu, na podvodníka, můžeme narazit stejně tak v servisu, který žádná podezření na první pohled nevzbuzuje.

"Nejlépe je okamžitě oznámit servisu, že jsem neměl důvěru v práci jejich mechanika. Nejlépe za účasti svědka, případně soudního znalce odebrat vzorek z motoru a nechat si ho posoudit nějakou laboratoří, případně vysokou školou chemicko technologickou. Rozborem se zjistí, jestli je olej nový nebo starý."

Od doufám spíš ojedinělých podvodů pojďme k tomu tradičnímu. Obvyklým intervalem výměny je bud 15 000 najetých kilometrů nebo jeden rok.

"U těch moderních vozů se někdy používají tzv. long life oleje. U benzínového motoru je lhůta výměny tohoto oleje až 30 000 kilometrů a u dieselu je to až po 50 000 kilometrech. Většinou tam bývá ještě časové omezení tzn. maximálně výměna po 2 letech."

Každopádně platí, že druh a typ oleje předepisuje výrobce. Co tzv. přejíždění olejů?

"Pokud budeme mluvit o intervalu třeba 15 000 kilometrů, tak když ujedu o 500 nebo 1000 kilometrů víc, pak se vůbec nic neděje. Ale pokud zapomenu a najedu 4 000 - 5 000 kilometrů navíc, tak už opravdu hrozí až poškození motoru."

Kapitolou samu pro sebe jsou majitelé starých aut. Spousta z nich se ke svému vozu chová doslova macešsky, často nemají na výměnu peníze, což si ještě omlouvají tím, že ten jejich vůz pořádný olej beztak už ani nepotřebuje. Opak je pravdou čím starší motor, tím preciznější a důslednější bychom při výměnách měli být.

"Slýchám to dost často, majitel mi řekne: já tam pořád dolévám nový a nový olej, já ho měnit nemusím. To není pravda, protože dole v olejové vaně se tvoří různé usazeniny, kaly apod., a to motor nespotřebovává. Sice doplníme nový olej, ale v motoru zůstává stále více toho špatného. Olej prostě musím prostě jednou za čas vyměnit."

Dobrý není ani opačný extrém: tedy dát do starého vraku ten nejlepší olej, jaký se dá sehnat.

"Tím můžete motor dokonce motor poškodit, protože starší motory jsou, jak my říkáme, volnější. Rychloběžné moderní syntetické oleje jsou velmi řídké a může dojít k tomu, že třeba při volnoběhu se rozsvicí kontrolka mazání, protože různými vůlemi v motoru utíká mazací tlak ze soustavy a může skutečně dojít až k poškození motoru. Takže je třeba volit vždy ten vhodný olej."

Spustit audio