Přelakujme fólií

12. září 2006

Vy, kdo jezdíte častěji do ciziny, nebo se díváte na různé cestovatelské pořady v televizi možná víte, že někde mají taxíky sladěné do jedné barvy. Může to být třeba žlutá, nebo i slonová bílá. Něco podobného se snaží prosadit i pražští radní. Auta, která budou stát na městských stanovištích totiž mají být napříště jen žlutá. Znamená to tedy, že taxikáři musí nakupovat jen žlutá auta? Určitě ne - teď uslyšíte o barevných foliích, které mohou velmi dobře posloužit nejen taxikářům, ale i těm, kde chtějí na auto jinou barvu než mají.

Tedy ne, že by používání lepicích fólií na auta byla jak se říká "masovka", možná je to ale prostě jen proto, že našinci o tom zatím moc neví. Podle Lukáše Krňáka z firmy Autofolie Holešovice, je to i tím, že barvené folie se u nás používají jen krátce - zhruba 3 roky.

"Ale třeba v Německu už tahle fólie funguje zhruba 10 let, protože se s ní potahují vozidla taxislužby, která mají ze zákona danou barvu takové slonové kosti. Auto se po pěti letech, kdy taxikář zaplatí leasing, v té slonové kosti špatně prodává. Čili on si koupí auto v jakékoliv jiné barvě, nechá si na něj nanést tuhle fólii v barvě slonové kosti a po těch pěti letech ji strhává a prodává auto v novém nepoškozeném laku v nějaké atraktivnější barvě. Takže i když to auto ztrácí na ceně tím, že bylo taxíkem, tak tou barvou dokáže cenu zase zvýšit."

Kromě taxikářů se mohou o folie ve zvýšené míře zajímat i firmy s vozovým parkem v nezvyklých barvách. A nebo v případech, kdy budou chtít barvu na všech autech úplně stejnou.

"Využitelné je to třeba pro firmy, které chtějí sjednotit barvu svých vozů, dejme tomu na žlutou, a nakoupí vozy od vícero dovozců. Například žlutá barva od peugeotu je jiná, než žlutá barva od volkswagenu. Čili když chtejí ve firmě jednotnou barvu, a nebo mají to auto třeba jen na pět let, tak si ho nechají potáhnout fólií. Zhruba po pěti letech ji potom strhnou a prodávají auto v novém laku. Ačkoliv je to firemní vozidlo, čímž ztrácí svou cenu, dá se alespoň říct, že lak je netknutý."

Pozor ale. Barevná folie se totiž nehodí na všechna auta. Obecně totiž platí, že na stará auta se dávat nesmí. Respektive, auta stará být mohou, ale lak nesmí mít víc než 3 roky.

"Po třech letech je lak, ač nevypadá, náchylnější na montáž fólie, při které se pracuje s lepidlem, a mohl by se zničit. Občas se stane, že se něco pokazí a ta fólie se špatně nalepí. Potom se musí strhnout, vyhřát a dále tvarovat. Ve fázi toho stržení už by se mohl ten starší lak strhnout a pak by se poškodil při fázi montáže."

No a co za to? Když máte auto obvyklé velikosti tak počítejte zhruba s 15 až 20 tisíci. Velká auta ale přijdou zhruba o 5 až 10 tisíc dráž. Na rozdíl od laku má ale fólie menší trvanlivost. Už jste slyšeli, že taxikáři v Německu ji sundávají po pěti letech, kdy doplatí leasing, ovšem nás bude závěrem zajímat jaká je maximální životnost folie na autě.

"Fólie se dá normálně sundat, ale maximálně po 5 až 7 letech. Už při fázi nanášení na to myslíme a velké plochy voskujeme, aby šla lépe dolů. Fólie je z PVC a podléhá tedy slunečnímu záření nebo dešti, takže po těch sedmi nebo osmi letech sice strhnout jde, ale strhávání by pak trvalo třeba celý den a strhávalo by se to po centimetrech čtverečních. Čili je skutečně lépe tu fólii maximálně do sedmi let strhnout," dodává Krňák.

Spustit audio