Premiérový večer České filharmonie
Ve čtvrtek 7. listopadu měla v Rudolfinu svou premiéru vítězná díla 2. ročníku skladatelské soutěže České filharmonie. Z katalogu nakladatelství Českého rozhlasu zazněly skladby Crossings pro orchestr Matouše Hejla a Neha (Adagio pre orchester) Adriana Demoče.
Slovenský autor žijící ve Španělsku Adrián Demoč (1985), mimo jiné žák Igora Dibáka, Františka Emmerta nebo Martina Smolky, popisuje svou skladbu oceněnou 3. místem takto: „Neha je skladba, ve které se nebojuje a nekřičí. Posluchač spíše naslouchá navracejícím se souzvukům, tónům, tichu. Měl jsem trochu pocit, jako bych – postupným odstraňováním přebytečného – komponoval nahou hudbu. Nahou něhu. […] Skladba pracuje s poměrně jednoduchými souzvuky a celý hudební děj se odehrává v tichých dynamických hladinách.“
Matouš Hejl (1989) studoval na královské hudební akademii ve Stockholmu, Berklee College of Music v Bostonu a na HAMU v Praze. Mladý autor získal v soutěži České filharmonie 2. cenu a ke své kompozici poznamenává: „Jedno z ústředních témat – nebo situací – v této skladbě pochází z imaginárního prodloužení oblouku velrybí kosti. Tímto prodloužením získáme dvě symetrické, exponenciálně zakřivené linie. […] S touto situací úzce souvisí zkoumání obecné představy symetrie v celém díle a procesů mezi touto „super-geometrickou“ figurou a šumem […]. Velryby jsou údajně jediná stvoření, která během evoluce začala žít na souši a postupně se zase vrátila do moře, přičemž tento přechod jim utkvěl v paměti – kde se země a moře kříží.“
Dále na koncertě zazněly Písně vrbovýho proutku pro soprán a orchestr Jany Vöröšové, koncertní předehra V přírodě Antonína Dvořáka a suita z opery Příhody lišky Bystroušky Leoše Janáčka v úpravě Václava Talicha. Všechna díla s českými filharmoniky nastudoval americký dirigent Keith Lockhart, spoluúčinkovala sopranistka Vanda Šípová.
Záznam koncertu odvysílala v pátek 6. prosince od 20 hodin stanice Vltava, celý koncert si můžete poslechnout zde
Recenzi koncertu si můžete přečíst na webu KlasikaPlus