Rozmach elektrokol brzdí vyšší ceny

4. květen 2011

Ceny benzínu i nafty jsou na rekordní výši a lidé hledají alternativy, čím by auto nahradili. Někdo jede do práce vlakem, jiný sedne na kolo. Jenže není kolo jako kolo. Velký rozmach zaznamenala ve světě elektrokola.

Hlavně v Asii jsou elektrokola už běžná věc. Elektrokola a skútry na čistý pohon jsou dokonce čtvrtým nejčastějším dopravním prostředkem na světě a podíl roste ruku v ruce se změnami životního stylu. V počtu elektrokol neboli E-kol vede s převahou Čína. Podle Tomáše Březiny z firmy Guewer, která se elektropohonem zabývá, je v čínských městech vzácností narazit spíš na spalovací motor.

„Když jde člověk po obrovských čínských metropolích, například po Šanghaji, téměř nepotká skútr nebo motorku na benzínový pohon. Jezdí tam opravdu statisíce, možná milióny skútrů s elektrickým pohonem. Číňani jsou průkopníci v tomto stylu pohonu, protože oni s tím začali mnohem dřív než zbytek světa. Pro ně to byla vlastně jediná možnost, jak se v metropolích neudusit.“

V posledních letech výrazně stoupají prodeje elektrokol i na starém kontinentu. Třífázový motor v předním náboji je bezúdržbový a v podstatě bezporuchový. Náklady na provoz jsou navíc téměř nulové – stačí nabít baterii a jet. Na rozdíl od elektroskútru tady však musíme šlapat, byť jinak než na normálním kole. „Jelikož kolo nemůže být osazeno plynem jako motorka, je nutné šlapat, ale člověk šlape vlastně neprázdno, jako by spadl řetěz, a kolo jede. Ono se to špatně vysvětluje, je nutné si to vyzkoušet.“

Ani do kopce se na elektrokole nezapotíte, pokud to tedy není stoupání na Sněžku. Třeba pražské kopce zvládne E-kolo s přehledem. „Osmi- i desetiprocentní stoupání kolo zvládne bez nutnosti vynaložení vlastní energie. Jezdec mu samozřejmě může šlapáním pomoct, ale bude se cítit, jako kdyby jel po rovině. Dojezd se pohybuje kolem padesáti kilometrů – samozřejmě záleží na terénu, hmotnosti uživatele a stylu šlapání.“

Pokud už máte své oblíbené kolo a nechcete měnit, dá se objednat i takzvaná motorizační sada na úpravu klasického kola na kolo poháněné elektrickým motorem. Přestavbu zvládne zručný cyklista doma v garáži.

Proč je tedy v Česku elektrokolo stále spíše vzácností? Důvodů je víc, ale tím hlavním je poměrně vysoká cena. Nejdražší položkou jsou lithiové akumulátory. „Cena baterií je stále vysoká, protože naleziště lithia jsou velmi malá. Tuto otázku jsme řešili i s výrobcem baterií,“ vysvětluje Tomáš Březina.

Kvalitní elektrokolo pořídíte od 20 tisíc korun výš, za motorizační sadu dáte okolo 15 tisíc – tedy poměrně nemalou částku. Na druhou stranu, kolik dnes stojí provoz auta?

Spustit audio