Aktivity Českého rozhlasu při projednávání legislativy

24. červenec 2017

Český rozhlas konzultoval novelu zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání nebo novelu zákona o Českém rozhlasu.

Vážený pane ombudsmane,

prosím o odpověď na uvedené otázky.

„Rada Českého rozhlasu prostřednictvím svého pověřeného člena konzultovala přípravy některých zákonů, které se v roce 2009 projednávaly v Parlamentu ČR. Šlo o návrhy novely zákona o Českém rozhlasu, který obsahuje možnost vysílat v pásmu VKV jeden další rozhlasový program, dále o návrh novely zákona o rozhlasových a televizních poplatcích, vládní návrh zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání.“ (zdroj: Výroční zpráva Rady Českého rozhlasu o činnosti Českého rozhlasu za rok 2009)

1) Odpovídá současné znění zákona instituci Českého rozhlasu, který se podílel na jeho přípravě? Nebo jaké jsou jeho návrhy, které byly předloženy poslancům a nebyly přijaty?

2) Co diskutovali zástupci Českého rozhlasu na půdě parlamentu v roce 2016?

3) Co plánují zástupci Českého rozhlasu diskutovat na půdě parlamentu v roce 2017?

S pozdravem

M. Štěpánek


Vážený pane Štěpánku,

pokusím se o shrnující, přehlednou odpověď na všechny tři otázky, které jste mi položil.

Legislativní proces v České republice upravují příslušné právní předpisy, především Ústava, zákon o jednacím řádu Poslanecké sněmovny nebo Legislativní pravidla vlády.

Z právních předpisů vyplývá, že Český rozhlas nemá legislativní iniciativu. Tu má dle Ústavy vláda ČR, poslanci Parlamentu ČR nebo Senát Parlamentu ČR, případně krajská zastupitelstva nebo zastupitelstvo hlavního města Prahy.

Český rozhlas dle příslušných předpisů není ani povinným připomínkovým místem při přípravě zákonů, které se Českého rozhlasu týkají. Příslušné ministerstvo – v případě Českého rozhlasu to je většinou ministerstvo kultury ČR – může, považuje-li to za účelné, zaslat věcný záměr i paragrafové znění zákona k nepovinným připomínkám i dalším připomínkovým místům – profesním sdružením, zájmovým skupinám, vědeckým a odborným institucím (čl. 5 odst. 11 Legislativních pravidel vlády).

Podobně mohou příslušné výbory Poslanecké sněmovny nebo Senátu při projednávání zákonů nebo jejich novel konzultovat navrhovaná znění s Českým rozhlasem. Takto ministerstvo kultury, případně Volební výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu nebo Stálá komise Senátu pro sdělovací prostředky, ev. Výbor pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice s Českým rozhlasem, dílčím způsobem konzultovaly novelu zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání nebo novelu zákona o Českém rozhlasu.

Připomínky Českého rozhlasu se týkaly především digitálního vysílání T-DAB, rozsahu pokrytí celoplošných stanic, upřesnění specifikace veřejné služby a sladění zákona o Českém rozhlasu novelami v mezidobí přijatými do zákona o České televizi.

Další spolupráce Českého rozhlasu s Parlamentem ČR se bude odvíjet od výsledku podzimních parlamentních voleb.

Věřím, že přijmete mou odpověď s pochopením pro postavení Českého rozhlasu dané zákonnými normami.

Dovolte, abych zdůraznil, že Statut ombudsmana Českého rozhlasu mi neumožňuje vyjadřovat oficiální stanoviska Českého rozhlasu, nicméně informace, které jsem Vám ve svém vyjádření poskytl, jsou objektivní a veřejně dostupné.

S pozdravem

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio