Až do Hradce Králové nepovede

12. prosinec 2006

V čem je problém otevření 42 kilometrů dálnice D11? A proč nevede přímo až do Hradce Králové, ale zastavila se 4 kilometry před ním? V čem jsou vlastně největší komplikace při výstavbě dálnic? Věřili byste, že základní dálniční mapa České republiky byla navržena už v roce 1963 a celých 40 let probíhá její realizace? Jenže, před revolucí rostly dálnice pomaleji. Jednak přes naší republiku nejezdilo tolik aut jako teď a hlavně nebylo tolik peněz, takže samotná stavba trvala klidně i 10 let. Teď by i peníze byly, na výstavbu stačí zhruba 3 roky, ale sehnat všechna povolení trvá alespoň třikrát déle. A někdy se to vůbec nepovede. Jako třeba právě u dálnice D11 a proto pár dnů před jejich plánovaným otevřením není vůbec jasné, jestli k němu dojde. Nově otevíraný 42 kilometrový úsek totiž naváže na dálnici z Prahy do Poděbrad a bohužel neskončí až v Hradci Králové, ale čtyři kilometry před ním. A proč?

"Je tam farmářka, která za svých 10 hektarů požaduje asi 20 nebo 30 násobek půdy. My jsme nabízeli 10 hektarů půdy na jiném místě a finance za půdu jsme nabízeli také. Toto jsou naše zákonné možnosti. Další požadavky už nemůžeme jen tak svévolně splnit. Na obzoru je nějaké řešení, nicméně pokud by opět selhalo, tak už nám zbývá se obrátit na vládu, která by musela nějakým způsobem rozhodnout," vysvětluje Jan Hoření z Ředitelství silnic a dálnic.

Podle něj byla dostavba dálnice od Poděbrad k Hradci prioritou. Po staré "jedenáctce" jezdí denně na 21 500 aut, tedy skoro stejně jako na dálnici, kde je průměr jen o 3 500 vyšší. Bydlet v některé ze 7 vesnic, kterými silnice prochází, chce hodně silné nervy. Měření hluku vždy ukázalo nadlimitní hodnoty, jenže královehradecká hygienická stanice s vědomím, že dopravu není kam odklonit, povolila výjimku. Podobně vstřícný krok udělala i v případě obce Plačice, kam bude svedena doprava z nedokončené D11 a kde mimochodem bydlí majitelka nevykoupené půdy. Auta pojedou i přes sousední obec Libišany, která ale spadá pod Pardubický kraj a tamní hygienická stanice výjimku pro nadlimitní hluk v obci nechce povolit.

"Bylo potřeba najít provizorní sjezd. Tato varianta u obce Libišany už je 3. v pořadí a využívá budoucí rychlostní silnici R35 směrem na Pardubice a Olomouc. Řidiči se pak napojí na silnici II. třídy číslo 333 a pár kilometrů pak budou pokračovat k Hradci, což potrvá několik let, než se spory vyřeší."

Než se dálnice dostaví. Zatím ŘSD nabídlo instalace protihlukových stěn i oken ve vesnici, udělalo další protihlukovou studii a doufá, že přesně za týden dálnici skutečně otevře.

"Pokud by nadále problém trval, tak se samozřejmě musíme obrátit na vyšší instanci, která by to v rámci Ministerstva zdravotnictví viděla nějakým způsobem globálně."

Podobné průtahy bohužel provázejí téměř každou stavbu dálnice. Vzpomeňme třeba na plzeňský obchvat nebo aktuálně pokračování D8 přes České Středohoří. Zatím je postaveno zhruba 60 % z plánovaných 2 050 kilometrů dálniční sítě a jak konstatuje Otakar Vacín z Ředitelství silnic a dálnic, hlavní překážkou je nedostatečná legislativa, která protahuje přípravu stavby na deset i více let.

"Bohužel se nepodařilo prosadit zákon, který by snížil možnosti odvolání. Požadavek byl takový, aby se tato odvolání projednávala na začátku a potom by se už projektovalo, vykupovaly by se pozemky a tak dále, kdežto nyní je stále možnost podat odvolání k jakémukoliv stupni dokumentace."

Spustit audio