Budiž světlo

28. srpen 2006

Už 59 dní svítí na našich silnicích vše, co má motor. Ale nestalo se vám někdy, že jste na ně zapomněli? Že nikdy? Tak to jste na tom stejně jako 42 % hlasujících v naší anketě. Ovšem větší část našich hlasujících, přesně 55 %, se přiznala, že občas na zapnutí světel hned po nastartování zapomene a zbývajícím 3 % se to stává dokonce často. Ono spoléhat jen na vlastní hlavu nemusí být vždycky to nejlepší řešení. Naštěstí existuje několik možností, jak na zapínání světel nezapomínat.

Tou nejlevnější možností je vzít si papírovou kartičku a položit ji na přístrojovou desku. Na jednu stranu si černým fixem napsat: "Rozsviť světla" a po nastartování a rozsvícení pak papír otočit na druhou stranu, kde je velký nápis "Zhasni světa". Přiznávám, že to není moje myšlenka, viděla jsem to v autě jednoho řidiče, který si pochvaloval, jak za ten měsíc kartičku nepotřebuje ani otáčet, takže věří, že dříve nebo později na světla určitě zapomínat nebude. A pokud chcete mít jistotu, pak se za pár desítek korun dají koupit samolepky na volant s nápisem "Rozsviť světla" a máte to před očima pořád. Ale dá se to udělat i tak, abyste vůbec nemuseli otáčet knoflíkem.

"Majitelům starších aut bych doporučil montáž relé, které zajistí rozsvícení světel. To stojí v závislosti na typu vozidla okolo 1 800 korun. Na novější auta, která mají novější elektroinstalaci, to pak lze za zhruba 300 korun naprogramovat," doporučuje Luděk Novotný z pražského Gold Car servisu, podle kterého je automatické zapínání světel velmi výhodné. "Po nastartování vozu se rozsvítí tlumená světla, dálková nebo mlhová světla se pak dál zapínají ručně. Světla svítí vždy, když běží motor."

Modely aut s nejnovější generací elektroinstalací mohou využívat i takzvaná světla pro denní svícení. Což je speciální žárovka, která má nižší odběr elektrické energie. Má to ale drobnou nevýhodu: se světly pro denní svícení večer nic neuvidíte a je nutné přepnout na normální tlumená světla, i když ne ve všech případech.

"Řidič si prostě ve chvíli, kdy se začne stmívat, sám rozsvítí potkávací světla, i když dnes už automobilky nabízí i senzory, které zajistí, že při poklesu světla dojde k přepnutí světel pro denní svícení na tlumená potkávací světla."

Ovšem vzhledem k našemu vozovému parku, průměrný věk aut je kolem 14 let, je zřejmé, že řidiči se v servisech častěji ptají na automatické zapínání světel a podle Luďka Novotného je zájem příjemně překvapil. "Čekali jsme zájem, ale ne tak velký. Především při domontáži relé se jedná o větší investici, ale jen u nás jsme takto upravili 200 až 300 vozidel."

A určitě se to vyplatí, protože pravděpodobnost, že by se u nás vrátil zpět stav celodenního nesvícení, je nulová, takže investice do zařízení, které v tomto případě nahradí naši zapomětlivou hlavu, je výhodná. Už i proto, že za nesvícení je 1 trestný bod a pokuta 1500 až 2 500 korun.

Spustit audio