„Dekadentní“ hudba na Radiožurnálu

27. listopad 2017

Jednotlivé skladby se dostávají do playlistu na základě výsledků rozsáhlých a opakovaných průzkumů.

Vážený pane doktore,

patřím k mnohaletým posluchačům Radiožurnálu a v poslední době mi vadí depresivní/dekandentní hudební doprovod, vyplňující informace na Radiožurnálu.

Mnohokrát během týdne slyším „Má milá, jak Ti je; já jsem ten, kdo tě zabije, já jsem ten, kdo Tě oddělá, našla si svého anděla...“ a to v Radiožurnálu, když vyzvedávám vnučky v mateřské školce.

A zcela chybí například Ježek, Voskovec, Werich nebo Šlitr a Suchý. Kdo koncipuje playlist a mění se vůbec?

S pozdravem

Bohumír Štědroň


Vážený pane docente,

děkuji Vám za Váš názor na hudební dramaturgii Radiožurnálu. Dovolte, abych Vám alespoň ve stručnosti vysvětlil princip vnitřního rozčlenění posluchačských skupin Českého rozhlasu především podle věku a tomu odpovídající „obsluhy“ příslušných cílových skupin. Tedy od Rádia Junior přes Radio Wave, Radiožurnál, Dvojku, Vltavu po regionální stanice.

Každá cílová skupina preferuje jinou hudbu a právě to musí hudební dramaturg dané stanice vzít v úvahu.

V podmínkách Českého rozhlasu to znamená, že Radiožurnál má cílovou skupinu spíše mezi muži ve věku do 45 let, kteří jej poslouchají často v autě nebo při jiných činnostech, hudba slouží spíše jako kulisa, má rekreativní, nikoli výchovnou nebo informativní funkci. Mají rádi spíš světové hity. Tomu odpovídá stavba hudebního doprovodu: zahraniční produkce zde tvoří až 80 procent. Z české hudební produkce neodpovídají preferencím posluchačů Radiožurnálu starší hity typu písní Karla Gotta nebo Heleny Vondráčkové, tento druh hudby zní na Dvojce nebo na regionálních stanicích Českého rozhlasu. Radiožurnál je ze svého playlistu vyřadil, neboť jeho cílová skupina tyto zpěváky nepreferuje.

Jednotlivé skladby se dostávají do playlistu na základě výsledků rozsáhlých a opakovaných průzkumů. V těch jsou pokusným skupinám sestaveným podle sociologických kritérií předkládány písně, které by mohly příslušnou cílovou skupinu zaujmout. Nejde o svévolné rozhodování jednoho člověka, ale o stálý proces prověřování toho, co má na dané stanici znít. Jestliže v těchto testech uspěla píseň, jejíž text ve svém dopise citujete, znamená to, že posluchači Radiožurnálu zastoupení rozsáhlým vzorkem hodnotitelů jej vnímají ve výrazné nadsázce a nespojují si jej s negativními konotacemi.

Váš kritický názor nicméně doporučím pozornosti hudebního dramaturga Radiožurnálu Petra Krále. Vzhledem k Vašemu vzdělání a věku, jemuž patrně nebudu příliš vzdálen, Vám mohu doporučit, abyste dal přednost Českému rozhlasu Plus, který přináší zprávy a publicistiku bez hudebního doprovodu, a Dvojce, jejíž hudební dramaturgie je postavena na 70 % české tvorby a je určena posluchačům nad 50 let věku, je tedy méně agresivní v hudebním projevu i v textech.

Věřím, že mou odpověď přijmete s pochopením.

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio