I ojetinu lze reklamovat

7. březen 2006

V našem vysílání už několikrát zaznělo, že čeští motoristé stále častěji dávají přednost ojetým autům před nově vyrobenými. Hlavním důvodem je především cena, protože, jak dokazují i výpočty ekonomických expertů, už za tři roky klesne cena auta zhruba na polovinu. Jenže, zatímco u nového vozu byste měli mít jistotu, že auto je v naprostém pořádku, pak při nákupu ojetého je bohužel větší pravděpodobnost, že zanedlouho přijdou nějaké problémy. A někdy mohou být takového rázu, že se rozhodnete takto koupené auto reklamovat. A o tom si dnes budeme povídat, protože i při koupi ojetého auta máte právo na reklamaci.

Použitá auta se kupodivu prodávají za stejných podmínek, jako třeba nové spotřební zboží. To znamená, že prodejce poskytuje dvouletou záruku.

"Pro nás je to samozřejmě horší, ale záleží na zákazníkovi, který auto kupuje. Pokud mu nic nezastíráme, pak je to o důvěře. Když autu upadne za zatáčkou kolo, tak za to samozřejmě neseme v rámci záruky odpovědnost, ale jedná-li se o opotřebení provozem, pak upozorňujeme zákazníka, že s tím musí počítat." Ze slov Jakuba Rybky z Autorecaru je zřejmé, že těžko můžeme reklamovat například špatně stírající stěrače, i když to někteří zkoušejí. Co tedy určitě můžeme reklamovat?

"Je možno reklamovat pouze takzvanou skrytou vadu, což je vada, o které prodávající věděl, ale úmyslně ji zamlčel. Dokazovací povinnost je bohužel na poškozeném a je to velice zdlouhavý a složitý proces," přibližuje Tomáš Taraba z ExpertCar, podle kterého nejčastějšími důvody reklamací je zjištění, že vozidlo bylo havarováno anebo že je pozměněn takzvaný VIN kód, díky kterému je možné přesně identifikovat daný vůz. V tomto případě pak můžete o auto přijít a dlouho čekat na své peníze. Seriózní prodejce má ale možnosti, jak to zjistit už před prodejem, stejně tak zájemce může před koupí poznat, že vozidlo bylo havarované a jak moc, pokud vám ovšem vyjde autobazar vstříc.

"Přivedete-li si někoho s sebou, jsme schopni dát auto na rampu a nechat vás auto prohlédnout, abyste se přesvědčili, že je auto v takovém stavu, v jakém vám deklarujeme. Zkušební jízdy jsou samozřejmostí," říká s naprostou samozřejmostí Jakub Rybka z Autorecar. Důležitý je předávací protokol, jehož součástí je detailní technický popis vozidla. "Co je psáno, to je dáno. Předávací protokol je opravdu třeba si pohlídat. Obsahuje všechny závady. Pokud při prohlídce nějakou objevíte, pak se nebojte a požádejte o její zapsání do protokolu."

Postup při reklamaci ojetého vozu je naprosto standardní, to znamená, že ihned po zjištění závady je nutné navštívit prodejce, sepsat reklamační protokol, přičemž prodávající je ze zákona povinen se do 30 dnů k tomu vyjádřit, a pokud reklamaci neuzná, nezbývá, než si nechat vyhotovit znalecký posudek či expertízu a bojovat za svá práva dál. Jak ale říká znalec Tomáš Taraba, někdy je to velmi těžké. "Šance jsou velmi rozdílné. Někde nechtějí ohrozit dlouho budovanou dobrou pověst. Celkově je ovšem vymahatelnost oprávněných nároků velmi zdlouhavá." Což se v případě, že si bazarové auto kupujete na leasing, může podle Vratislava Kejdany z GE Money Auto poněkud prodražit. "I v průběhu uplatňování práva odpovědnosti za vady, i kdyby mělo být vozidlo dočasně nepojízdné, zůstává povinnost platit leasingové splátky, a to až do vyřešení celé záležitosti. Lze dosáhnout odstranění vady nebo snížení ceny a za uspořené peníze odstranit vadu na vlastní náklady. Pokud by mělo dojít k odstoupení od smlouvy, pak leasingová společnost určitě klientovi pomůže. Není možné dělat z kupujícího rukojmí."

Spustit audio