Kam vás dovede vaše automapa?

6. únor 2007

Pamatuji si, jak ještě za socialismu jedna moje příbuzná léta jezdívala na východní Slovensko přes pověstné zatáčky v Branisku, ale pak jeden rok zabloudila, protože u Košic postavili dálnici, kterou na své letité mapě neměla a musela se ptát kolemjdoucích. Že máte v rodině podobnou historku? No pokud jezdíte s léty prověřeným autoatlasem, pak se není čemu divit. Dříve nebo později podobné bloudění donutí každého koupit si novou automapu. Schválně se zkuste podívat do své mapy, jestli tam máte alespoň předvyznačeno těch více než sto kilometrů silnic a dálnic, které byly u nás loni dány do provozu. Pokud ne, tak vyražte do obchodu, ale ještě předtím si poslechněte pár rad, jak vybrat z toho nepřeberného množství mapu právě pro vás. A nejen to, máme pro vás i jednu specialitku - autoatlas pro nákladní vozidla.

Česká republika je po Velké Británii, Německu a Spojených státech čtvrtou zemí světa, která své území popsala pohledem řidičů kamiónů a vydala nákladní autoatlas. Čím se liší od jiných automap?

"Obsahuje základní informace pro nákladní dopravu, výšky podjezdů, nosnosti mostů, prudká klesání a stoupání, odpočívadla a další doplňující informace," přibližuje Pavel Radosta ze ZES Brno.

První vydání, vycházející z oficiálních údajů, bylo rychle rozebráno a druhé pak i díky připomínkám řidičů nabízí ještě přesnější informace.

"Pro druhé vydání jsme všech 3 000 objektů pro nákladní dopravu, které v atlase jsou, museli objet a zaktualizovat, protože situace v komunikaci mezi jednotlivými státními institucemi nenabízí zrovna nejčerstvější informace. Například u podjezdů jsme volili základní evidenční výšku, ta skutečná výška je daná spíš dopravním značením a liší se o +/- 10 cm."

Nákladní autoatlas je vysoký skoro čtyřicet centimetrů a tak do něj řidiči mohou lehce zapisovat to, co jim chybí a třeba to poslat zpět vydavateli, aby mohl další vydání zaktualizovat. Protože vždy je dobré vědět, na kterém kilometru nově postavené dálnice je čerpací stanice nebo motorest. Ale podle čeho si vybírat z té opravdu veliké nabídky nejrůznějších autoatlasů, které většinou stojí kolem 200 nebo300 korun?

"Myslím si, že cena není úplně rozhodující, často to bývá velikost - formát A4 nebo A5. Někteří řidiči vyžadují co nejpodrobnější atlasy, které jsou v měřítku 1:100 000, ale někomu to může přijít až moc detailní. Lidé by se v atlase měli hlavně dobře orientovat, protože každý vnímáme jinak, máme jinou představu o mapě, a proto emocionální stránka věci není úplně na škodu," doporučuje na základě svých dlouholetých zkušeností majitelka známé pražské prodejny map a průvodců Renáta Slavíková.

V podstatě nejjednodušší je najít si v autoatlasu nějaké nám dobře známé místo, malou vesničku a podle toho, jak je zakreslená, můžeme odhadnout, jak dobře se budeme v mapě orientovat a jestli věrně odráží podobu daného místa. A jak často mapu ve svém autě měnit?

"Tak je to velká konkurence. Atlasy České republiky i měst se vydávají každoročně, ale pokud je člověk sváteční řidič, tak mu vydrží až několik let, ale profesionální řidiči vyžadují vždy čerstvé informace."

Ale co satelitní navigace, jejichž cena klesla už na nějakých 10 000, 20 000 Kč, nevytlačí moderní technika starý dobrý papír? Podle Pavla Radosty to ještě pár let potrvá. "Ještě donedávna, zhruba 2, 3 roky zpět, nebyla zpracována Česká republika ani v nejzákladnější podobě, ale to už také odpadá. Tvorba mapových podkladů pro navigační zařízení je velmi rychlá a nástup navigace je, zvlášť v posledním roce, obrovský. Nikdy mapu zřejmě nevytlačí, ale konkurence v elektronické podobě je velká."

Spustit audio