Kamióny o víkendu nezmizí

2. květen 2006

Tak jste si užili uplynulých tří dnů volna? Věřím, že příjemně a to i přesto, že jste se vypravili na výlet třeba přes celou republiku. Nejezdí přece kamióny, tak je to pohoda, jako bych slyšel mnohé z vás, jenže to se změní. Už o letošních prázdninách totiž budou moci jezdit kamióny i o víkendech. Umožní jim to nový silniční zákon, který přesně za dva měsíce vstoupí v platnost. A přestože od svého říjnového schválení už prošel několika změnami, pak možnost, aby kamióny mohly i o víkendu v určitých hodinách na naše silnice a dálnice zůstala. Jak by to konkrétně mělo vypadat a co by to mohlo na našich silnicích způsobit?

V současné době nákladní auta nad 7,5 tuny nesmějí s výjimkou 4 hodin v sobotu večer jezdit po našich dálnicích a silnicích od sobotní sedmé do nedělní 22. hodiny. Celkový počet 35 hodin bez kamiónů se ovšem o letošních prázninách sníží téměř o polovinu na 19. Kamióny budou mít zákaz jízdy sice už v pátek mezi 17 a 21 hodinou, ale v sobotu jen od 7 do 13 hodin a v neděli pak až od 13 do 22 hodin. Jak k tomu došlo?

"Projevil jsem nesouhlas už jako předkladatel zákona na hospodářském výboru. Je to prý jakási kompenzace za to, že kamióny nemohou jezdit podle jiného poslaneckého návrhu v pátek. Nakonec se tento paskvil dostal do našeho zákona. Je to velý problém, protože velká část poslanecké sněmovny byla přesvědčena, že kamióny budou moci jezdit v neděli," vysvětluje ministr dopravy Milan Šimonovský, podle kterého vzhledem k červnovým volbám už není legislativní možnost, jak tuto větší volnost kamiónů o prázdninových víkendech změnit.

Zdá se tedy, že kamiónová lobby zafungovala v parlamentu na výbornou, protože zatímco většina evropských zemí o prázdninách zvyšuje počet hodin, ve kterých kamióny nesmějí o víkendu na silnice, pak Česká republika jde opačnou cestou. I když, jak zjišťoval náš bruselský zpravodaj Vít Pohanka, země Evropské Unie nejsou v tomto směru jednotné. "Může to komplikovat řidičům kamiónů, kteří například v jedné členské zemi EU mohou jet i o víkendu, ale pak musí čekat na hranicích kvůli zákazu v zemi jiné. Například země Beneluxu nebo Farnice žádné omezení nemají, jinde například ve Velké Británii platí různá omezení ve městech stanovené místními úřady. Pokud bychom vzali země České republice nejbližší, pak je kombinace předpisů pro víkendový provoz na dálnicích docela komplikovaná. Nedělní zákaz pro auta nad 7,5 tuny platí celoročně v Německu. V letních měsících, kdy se předpokládá zvýšený prázdninový provoz, nemohou kamióny a těžké nákladní vozy jezdit i v sobotu od 7 do 20 hodin. Rakousko v létě přidává k nedělnímu omezení ještě omezení jízd v pátek odpoledne a sobotu dopoledne. Na Slovensku nesmí nákladní vozy jedzit v pátek a neděli odpoledne a v Polsku je to podobné."

A právě proto lze předpokládát, že díky naší benevolenci se o prázdninových víkendech bude kamiónová doprava z okolních států stahovat na naše hlavní tahy. Mnoho příhraničních měst tak nebude mít klid ani o víkendu, jako například severomoravský Jablunkov, přes který se jezdí na Slovensko. Pro starostu Petra Sagitariuse je toto víkendové uvolnění podmínek pro jízdu kamiónů už teď černou můrou. "Už dnes je zatížení obce enormní a situace je doslova šílená. Projede jí denně 20 000 až 22 000 aut. Očekáváme, že zatížení ještě vzroste, a protože mezinárodní ilnice I/11 vede přímo přes rušné hlavní náměstí, je dost těžké si představit, co uvolnění jízdy kamiónů o víkendech se sitaucí udělá. Ironicky řečeno: velmi, velmi se na to těšíme."

Kamióny by tedy nově měly mít o prázdninách zákaz jízdy už v pátek odpoledne mezi 17 a 22 hodinou, ovšem podle Rostislava Plachého z dopravní policie to ke zklidnění dopravní špičky příliš nepomůže. "Tyto časy jsou špatně zvolené, protože z našeho pohledu začíná rekreační provoz v pátek ve 14 hodin a končí okolo 19 hodny. V neděli je to zase zhruba od 15 do 21 hodiny."

S novým prázdninovým schématem zákaz jízd kamiónů nejsou kupodivu spokojeni ani dopravci, jak konstatuje například generální ředitel českobudějovického Jihotransu Robert Krigar. "Evropa je sjednocena v nějakých časových limitech, ale Česká republika se bude vymykat. Myslím si, že to nebude velký přínos. Naopak bych řekl, že stav do novelizace zákona vyhovoval víc. V praxi to bude znamenat, že řidiči budou muset v pátek někde odstavit kamión na 5 hodin, pokračovat v noci a v sobotu nad ránem zase vozidlo odstavit. Znamená to zvýšené nároky na řidiče, protože se to bude právě pouze kamiónů mířících do republiky."

Podle policisty Plachého ale rozhodně lze očekávat zvýšený počet kamiónů na našich cestách, už i proto, že existuje mnoho, přesně 13 výjimek z toho zákazu. "Výjimky jsou poměrně rozsáhlé, což dopravcům možní jezdit i v době zákazu. Je tam například výjimka k přepravě nákladu určeného k výstavbě silnici a železnic." A někdy i neuvěřitelným způsobem zneužitelná. "Prováděli jsme kontrolu v době zákazu jízdy kamińů na dálnici D5 a zjistili jsme například, že v chladících návěsech byly převáženy nebezepčené látky, které tam vůbec nepatří."

Navíc vzhledem k tomu, že v pátek a v sobotu bude zákaz jízdy kamiónů vždy jen několikahodinový, pak se vyplatí dopravcům riskovat, že je nikdo nechytí.

"Je to běžné. Taková vozidla jsou odstavena, ale bohužel můžeme uložit řidiči pokutu pouze do 1 000 korun. V řadě případů jsme odstavili vozidlo a poté, co jsme opustili kontrolní stanoviště, řidič nasedl a pokračoval v jízdě."

Za poslední 2 roky, od našeho vstupu do Evropské unie, jsou kontroly kamiónů častější a díky spolupráci s celníky i komplexnější, přesto by policisté chtěli počet těchto kontrol zvýšit.

"Půjde o to nastavit systém kontrol tak, aby se řidič nebo samotný dopravce bál jezdit v době zákazu jízdy. Bohužel se nám stává, že si dopravci mezi s sebou vyměnují zkušenosti a například v době, kdy se střídají policisté ve službě, ví, že policista na dálnici nebude. Okamžitě toho zneužijí a jedou i v době zákazu."

A jak uzavírá policejní komisař Rostislav Plachý, přestože nový silniční zákon uvolnil dálnici pro kamiony ve větší míře i o víkendech, pak od července naštěstí umožňuje policistům být i přísnější a uložit třeba i zákaz řízení. "Hrozba zákazu řízení by mělo být pro řidiče varováním, aby respektovali zákon, neporušovali zákon a nezneužívali ani výjimky."

Spustit audio