Kde sehnat řidiče kamiónů

16. leden 2007

Po našich cestách jezdí stále více nákladních aut, o tom není třeba nikoho dlouho přesvědčovat, ale tušíte, kolik Čechů umí řídit kamión? Nebudu vám dávat ani možnosti, protože byste to stejně neuhádli - je to neuvěřitelných 1 300 000, to znamená, že počítáno i s dětmi, každý zhruba sedmý Čech může usednout za volant kamiónu a brázdit republikou. Strašná představa. Naštěstí to ve skutečnosti dělá jen asi 300 000 lidí, jenže to je zase málo, protože poptávka je daleko vyšší, a tak se bere každý, kdo má zájem. Je to opravdu tak kritické? Kolik by bylo potřeba řidičů a kde je brát? To vám teď prozradíme.

Podle automobilového sdružení dopravců Česmad Bohemia by vzhledem k odchodům a zvyšující se poptávce bylo ročně potřeba 19 500 nových řidičů nákladních aut, jenže kde je brát?

"To je dost těžký, protože nedávno byly doby, kdy vojáci chrlili brance, takže mnoho mladých kluků mělo řidičáky zadarmo, zatímco dnes si je musí platit sami. Řeší se to i náborem cizinců, začali jsme nabírat třeba Slováky, Ukrajince jsem tu měli 1 nebo 2 a máme tu i jednoho Chorvata. Prostě co přijde, to berem," konstatuje smutnou pravdu Rudolf Domanský z ČSAD Mělník.

V jeho firmě se už několikrát stalo, že drahé nákladní auto zůstalo stát v garážích, protože jej neměl kdo řídit, přestože se snaží různými výhodami řidiče získat a udržet. Českých zájemců o řízení kamiónu bohužel ubývá, především proto, že armáda se zprofesionalizovala a řidičské oprávnění na náklaďák není už tak snadné získat. Z nedávného průzkumu Česmadu vyplynulo, že až 9% dopravců hledá nové řidiče právě v zahraničí. Ale také na českém trhu se podle Martina Felixe z Česmadu dá leccos změnit. Rychlou cestou jsou rekvalifikace, pomalejší vede přes školství.

"Vytvořením specializovaného učebního oboru řidič mezinárodní dopravy nebo přidat nástavbu k oborů, kde je možné získat řidičské oprávnění skupiny C, jako je třeba automechanik. To jsou ale projekty, kde můžeme počítat s nějakými výsledky až po roce 2010."

Pilotní projekt ale dává naději. Už v loňském školním roce absolvovalo na středním odborném učilišti v Praze-Hostivaři 12 studentů doplňkový kurz mimo povinnou výuku a mají tak všechny nutné zkoušky pro mezinárodní kamiónovou dopravu. Bohužel ještě nemají potřebný věk. Tady ale mohou pomoci sami dopravci, kteří by si žáky po vyučení vzali k sobě do firmy a do dovršení požadované věkové hranice by je zaměstnali jinak. Loni na podzim proběhla schůzka velkých dopravních firem, Česmadu a hlavně 21 ředitelů Středních odborných učilišť, a zdá se, že řádný učební obor řidič mezinárodní kamiónové dopravy má zelenou. Podle Rudolfa Domanského z ČSAD Mělník by to byla velká výhoda. "Teď je to živelné v tom směru, že kdo chce, tak si řidičák udělá. Učební obor by zájemce přece jen vytříbil. Podmínkou přijetí by měly být psychotesty, aby stát zbytečně nevrážel peníze do někoho, kdo pro vykonávání této činnosti nemá vůbec předpoklady."

Poslední 3 roky se bohužel pravidelně zvyšuje počet nehod, zaviněných kamióny a například na dálnicích způsobují až třetinu všech havárií. Přesto podle šéfa služby dopravní police Zdeňka Bambase, není hlavním důvodem nedostatek a tím i zhoršující se kvalita řidičů těžkých aut. "To neumím posoudit, ale řekl bych, že ne. Zejména nárust nehodovosti kamiónů je nárůstem intenzity dopravy, což je zcela zřetelné zejména po našem vstupu do Evropské unie."

Zvyšující se nedostatek kvalitních řidičů kamiónů trápí v posledních letech naše dopravní firmy a bohužel je to mnohdy vidět i na cestách. Takže stačí jedna špatná zkušenost a člověk už hází všechny kamioňáky takzvaně do jednoho pytle a prestiž profese profesionálního řidiče upadá. Jak ji zvýšit? Zajímavý způsob našel jeden z velkých světových výrobců nákladních aut a vymyslel soutěž o Mladého evropského řidiče kamiónu.

Začnu z opačného konce, víte, jak si dopravci představují ideálního řidiče? Že byl měl striktně dodržovat pravidla silničního provozu a zapomenout hru na silnějšího? To není to hlavní - dobrý řidič by podle Rudolfa Domanského z mělnického ČSAD měl být především slušný. "Konečný styk se zákazníkem zprostředkovává řidič a tedy nesmí dát najevo žádnou reakci. Proto by měl mít slušné vystupování a měl by být psychicky vyrovnaný, protože často se řidiči na silnicích musí ovládnout a nenechat se ovlivnit emocemi. V neposlední řadě by měl samozřejmě umět řídit, to je podstatné."

A právě to si řidiči mohou ověřit ve zmiňované soutěži. Tedy pokud vlastní oprávnění pro řízení nákladních aut a je jim méně než 35 let.

"V prvním rozřazovacím kole jsou pouze teoretické testy. V dalším regionálním kole je už i praktická část, která je zaměřena na kontrolu vozidla, respektive celé soupravy, před vyjetím. Test je zaměřen na ekonomickou jízdu, bezpečnou jízdu a také je tu oblíbená jízda zručnosti," vysvětluje Marek Benda z pořádající Scanie.

Až do 2. března se můžete přihlašovat se i prostřednictvím naší internetové stránky motozurnal.automix.cz anebo www.yetd.cz. Po dubnovém kvalifikačním kole pak koncem června proběhne národní finále na letišti v Příbrami a vítěz poletí na celoevropské finále do Švédska. Loni bylo mezi 13 000 účastníky 528 Čechů a ten nejlepší Jiří Koblížek z pardubické firmy Stera obsadil výborné 6. místo, i když jak přiznává, nejtěžší to bylo právě ve Švédsku. "Protože už tam jel člověk s vědomím, že má něco za sebou, a také byla cítit i hodnota ceny v podobě nového tahače, takže to bylo svazující. V závěrečné jízdě zručnosti ve finálovém kole už nervy zapracovali a bohužel to nedopalo ideálně."

Ale rozhodně ne špatně, vždyť co by za 6. místo v Evropě dali mnozí sportovci. Co ale soutěž o Mladého evropského řidiče kamionu dala Jiřímu Koblížkovi? "Je to vynikající zkušenost a rozhodně vám to dodá kousek sebevědomí, což rozhodně pomůže. V dnešní době, kdy práce profesionálního řidiče není nijak atraktivní, tak získáte alespoň to sebevědomí."

Spustit audio