Kontrolujete před zimou?

13. listopad 2006

Využíváte výhodných nabídek na prohlídku auta před zimou? Tak zněla naše anketní otázka uplynulého týdne, která přinesla poměrně jednoznačný a pro servisy asi ne příliš potěšující výsledek - většina lidé těchto nabídek totiž nevyužívá. Právě tak odpovědělo 83% respondentů naší ankety. Naopak pro zbývajících 17% je to vítaná možnost, jak připravit auto na zimu. A tak se nabízí další otázka, proč více než 80% lidí nechává nabídka servisů chladnou?

V tom nejhorším případě je majitelům jedno, že přichází zima a na auto jsou kladeny trochu větší nároky především z hlediska bezpečnosti a auto vůbec nekontrolují. Druhá, lepší, možnost říká, že si lidé připravují auto na zimu sami a třetí, vpodstatě ideální varianta je, že každoročně absolvují se svým autem servisní prohlídku a tak mají jistotu, že jejich vůz je v dobrém technickém stavu.

"Zákazník, který jezdí pravidelně na servisní prohlídky a má novější vůz, tak pro něj je vlastně tato prohlídka zbytečná, protože některé úkoly se provádějí při servisních prohlídkách. Starší vůz je ale rozhodně lepší nechat před zimou prohlédnout," říká Jiří Pabst z pražského Gold Car servisu.

Podle jeho slov mají majitelé pravidelně servisně opečovávaných aut před zimou snadnou úlohu - vpodstatě jim stačí přezout na zimní pneumatiky a dolít nemrznoucí směsi do ostřikovačů a chladící kapaliny. Také další věci, které jsou nezbytnou součástí zimní přípravy, si může člověk udělat sám. Jiné by ale podle Michala Rokoše z Auto Štěpánek měl určitě nechat na odbornících.

"Může si zkontrolovat věci jako je osvětlení, naředění hustoty chladící kapaliny a zkontrolovat stav stěračů a ostřikovačů. Brzdy a stav podvozku by měl rozhodně nechat na servisu, protože člověk doma v garáži asi nemá zkušebnu brzd a nemůže tak zjistit, jestli je souměrnost brzd na všechna kola stejná a podobně."

Ale nejen proto mohou být "výhodné" zimní servisní prohlídky opravdu výhodné. Za symbolickou stokorunu anebo třeba i zdarma dokáže značkový servis díky nezbytným přístrojům odhalit i problém, který by se mohl teprve projevit.

"Bývá tam kontrola těsnosti stavu chladící soustavy i mazání, kdyby někde třeba vytékal olej, dále promazání závěsů a zámků dveří, funkce řízení, spojky a elektrické výbavy. Na válcové zkušebně se pak přezkouší brzdy, také se kontrolují pneumatiky včetně rezervy a podvozek - stav vúfukové soustavy a zrezlá místa."

Jinými slovy tyto akce jsou velmi užitečné především pro majitele starších aut, zvláště, když, jak upozorňuje Michal Rokoš, jde pouze o prohlídku a ne o okamžitou opravu.

"Nejdřív se jen zkontroluje, co vozidlu je, zjistí se rozsah závad a kolik by to stálo a potom podle finančních možností si nechají opravit jen to nejnutnější, aby cena opravy nepřesáhla cenu vozu a v zimě byl alespoň trochu klid. U starších vozů bych nezapoměl na promazání zámků a ošetření gumových částí kolem dveří proti přimrzání."

Ať už jde o starší nebo novější auto, pak kromě dobře fungujících brzd je pro zimu nezbytností dobře nabitý akumulátor, jehož životnost je zhruba 4 roky.

"Hlavně se musí zkontrolovat dobíjení, jestli tam není velký odběr proudu. Také záleží na tom, jestli se s vozem jezdí hodně nebo málo, protože akumulátor se kvůli delšímu stání rychleji vybíjí."

Spustit audio