Mladí za volantem pijí a umírají

4. říjen 2006

Někdy je to jako házení hrachu na stěnu, ale na druhou stranu kdo nic nedělá, nic nezkazí, zvláště, když je vidět maličké světlo na konci tunelu. Že nechápete o čem mluvím? Skoro by se dalo říci, že o čemkoli, ale teď myslím na metlu lidstva, tedy alkohol. Ze všech stran řidiči slyší, že s alkoholem v krvi by za volant sedat neměli, že je to opravdu nebezpečné, přesto to mnozí stále dělají. I když a to je to pomyslné světýlko se přeci jen snad blýská na lepší časy. Ještě před třemi lety u nás zemřelo při dopravních nehodách, způsobených opilými řidiči 111 lidí, loni a předloni to byla už jen polovina a letos za prvních osm měsíců zahynulo při "alkoholových" nehodách 26 lidí. Bohužel většinou mladých. Dá se s tím něco dělat? Jak odnaučit řidiče usedat za volant po vypití několika panáků nebo piva? Nejlépe o tom neustále mluvit.

Někdy ovšem jen obyčejná slova nestačí, zvláště u mladých lidí je nejúčinnější přijít s konkrétním a mnohdy hodně tvrdým příkladem, ve kterém by mohli poznat i sami sebe.

"Chlapci jeli z diskotéky a chteli se jet vykoupat. Řidiči jsme zjistili 1,91 promile alkoholu v krvi bohužel až následnou pitvou, protože dopravní nehodu nepřežil. Nezvládl řízení kvůli nadměrné rychlosti a narazil do stromu. Dva chlapci ve věku 19 a 20 let zemřeli. Další spolujezdci utrpěli velmi těžká zranění, ze kterých budou mít celoživotní následky. Ve druhém případě se 8 mladých lidí ve věku od 16 do 30 let vracelo v ranních hodinách z diskotéky. Řidič, který měl 1,71 promile alkoholu v krvi nezvládl řízení. Při nehodě zemřela 16 letá dívka a dva chlapci ve věku 19 let. Řidič nehodu přežil, ale neunesl psychicky, co se stalo a následně spáchal sebevraždu oběšením," přibližuje Pavla Kopecká z Policejního prezídia dvě z více než čtyř tisíc letošních nehod pod vlivem alkoholu.

A bohužel nejvíce - téměř 20 procent - jich zavinili řidiči od 19 do 23 let. Statistky dokonce zaznamenávají dvě třináctileté a čtyři čtrnáctileté děti, které pod vlivem alkoholu způsobily dopravní nehodu. Právě u mladých lidí je kombinace alkohol - volant hodně nebezpečná.

"Jsou specifiční nejen tím, že mají málo řidičských zkušenností, ale ještě navíc mnohem více riskují, chtějí se předvádět a chtějí si užít. Už i mírné množství alkoholu v krvi otupuje opatrnost a zvyšuje euforii vlastních možností, takže člověk začne více riskovat. Rozhodně se také prodlužuje reakční doba na jakékoliv podněty a zužuje se výhled řidiče, neboli jeho zorný úhel. Čím více má řidič promile, tím vidí menší rozsah a jeho řidičský projev není přesný."

A i proto se letošní kampaň Besipu a Fóra zodpovědných výrobců alkoholu podle Roberta Šťastného zaměřuje na teenegary a to pod heslem Domluvme se kdo nebude pít a odveze nás. Nejvíce nehod opilých řidičů se totiž stává o víkendu, který patří zábavám a diskotékám. Od července ale mohou policisté i technicky zabránit opilému řidiči v jízdě.

"Podle původní právní úpravy to bylo velmi těžké, mohli jsme vlastně pouze doporučit řidiči, aby v jízdě nepokračoval. Podle současné právní úpravy můžeme řidiči zamezit v další jízdě buď odtažením a nebo technickým prostředkem, což je v podstatě botička," říká Pavla Kopecká.

Výrazně přísnější jsou i postihy za řízení pod vlivem alkoholu anebo návykových látek mimochodem takových případů se letos stalo už 39. Podle promile je to šest nebo sedm trestných bodů, pokuta od 10 do 50 tisíc a zákaz řízení až na dva roky. Přesto mají mnozí řidiči pocit, že jedno pivo není problém. To ale vyvrací zkušenosti záchranářů.

"Problém je, že dost často řidiči zapomenout, že si dali to jedno pivo, pak si dají druhé a pak uz je to jenom horší a horší. 1,5 promile už je vždycky život ohrožující jízda. Vždycky," varuje Robert Kameník z Pragomediky.

Důležité je vědět také, že odbourávání alkoholu je velice individuální a tak i když si třeba někde najdete, že například dvě desítky se odbourají za čtyři hodiny, je třeba brát tyto informace s velkou rezervou.

"Samozřejmě tam obrovský vliv mají specifika jak jsem najezený, v jaké jsem pohodě, jak jsem alhohol kombinoval. Řidič prostě musí být opatrný i u malých konzumací," dodává Kameník.

Spustit audio