Nadace Truck Help

27. únor 2007

Kupujete si pořád měkké sýry anebo z obavy před listeriózou váháte a raději dáte do košíku něco jiného? Ano? A jaké máte pocity, když usedáte za volant? Taky váháte, jestli jet anebo raději ne? Proč byste měli? Protože auta jsou daleko nebezpečnější než listerióza. Za čtyři měsíce, co se o ní mluví hodně nahlas, zabila u nás 14 lidí. Na silnicích k tomu stačí necelý týden. Za čtyři "listeriózní" měsíce zahynulo při dopravních nehodách 303 lidí. A mnozí z nich zemřeli naprosto nevinně. Zbytečná a nečekaná smrt pak krutě zasáhne i jejich nejbližší. Asi si jen těžko dokážeme představit situaci, kdy se rodině s malými dětmi nevrátí táta z práce domů. Profesionální řidiči se vlastně denně vydávají vstříc nebezpečí, zvláště, když počet nehod kamiónů stále stoupá. O to nečekanější je pak pomoc přímo od výrobců těžkých nákladních aut, a to prostřednictvím Nadace Truck Help.

Podobně jako mnohé jiné nadace, i tato vznikla díky vlastní zkušenosti. Firma Besico každoročně přispívala na kojenecký ústav, až do roku 2003, kdy se v nákladním autě zabil jeden z jejích dlouholetých řidičů, po němž zůstaly dvě malé děti.

"V tu chvíli se nám vlastně zastavil život a říkali jsme si, jak mu máme pomoct. Oslovili jsme společnosti v kamiónové branži, jestli by nějakým způsobem nemohly přispět. Dostalo se nám velkého ohlasu, a to byl právě ten okamžik, kdy jsem si řekli, že tudy povede cesta. Řidiči kamiónů jsou neustále na cestách, kde se nebezpečí násobí časem stráveným na silnici. Nadace vznikla ve spolupráci s ČESMAD BOHEMIA a se všemi výrobci nákladních vozidel, jak se říká s velkou sedmou - Mercedes, Volvo, Scania, DAF, Renault, Iveco, MAN," přibližuje zrod Nadace Truck Help předseda představenstva Miloslav Vít.

Nadace se snaží pomáhat postiženým rodinám právní radou, pořádá výlety a setkání, aby rodiny alespoň trochu zapomněly na vlastní bolest a podstatný je také měsíční finanční příspěvek na děti.

"Zhruba do 6 let se přispívá 800 korunami měsíčně, od 8 do 13 let je to částka 1 000 korun a nejstarší část dostává 1 500 korun. Samozřejmě, pak se zvažují i další okolnosti, kdy mají děti například astma, nebo má rodina další výdaje "na děti", tak mohou dostávat zvláštní podporu."

To se podle Terezy Benešové v současnosti týká celkem 17 rodin a v nich 27 dětí od půl roku do zhruba 19 let. Jejich fotografie jsou na internetových stránkách www.nadacetruckhelp.cz a příběhy, jak mnohdy zbytečně přišly o tatínka-profesionálního řidiče se nečtou zrovna příjemně.

"Je to tak zhruba už 2 roky, kdy řidič kamiónu prorazil pneumatiku, šel si pro hever, který ale nefungoval. Volal tedy majitele, který požádal jinou dopravní společnost o zapůjčení heveru, až pojede její řidič kolem. Řidič nepojízdného kamiónu na něj čekal přes 5 hodin a mezitím se setmělo. Při samotné výměně pneumatiky ho srazil v rychlosti asi 60 km/h projíždějící kamión s maďarským řidičem. Po usmrceném řidiči zůstali 2 dívky a jedno nenarozené dítě."

Podle Miloslava Víta hodně smrtelných nehod řidičů profesionálů zavinila nedbalost. Ať už samotného řidiče, anebo, a to ve většině případů, vinou dopravce, který nutí řidiče jezdit bez přestávek v autech, která mají do 100% technického stavu daleko. Ale někdy, jak doplňuje Tereza Benešová, i sám život píše neuvěřitelné příběhy.

"Jedná se například o rodinu, kde zbyl pouze jeden 13letý hoch, který před 4 lety přišel o maminku, která zemřela na rakovinu. Asi dva roky poté mu zahynul bratr, kterého, podle mých informací, měl usmrtit jiný kamarád. V zápětí zahynul v kamiónu i jeho tatínek, který měl sebou bohužel svého syna, takže tento kluk zůstal úplně sám. Bydlí u své nevlastní sestry a 2x do roka ho vezmeme do nákupního centra, kde si vybere opravdu veškeré oblečení, které chce a potřebuje."

Ale přesto není rozdělování měsíční částky postiženým rodinám tak úplně jednoduché. Ne snad, že by se nedařilo získávat peníze na příspěvky, ale podle jednatele Miloslava Víta jednoduše proto, že hlavně ze začátku bylo těžké se o těchto rodinách dozvědět.

"Protože kamkoli jsme zavolali, na dopravní policii, a chtěli jsme nějaké informace ohledně adresy nebo jména, tak nás odkázali na určité zákony, kde se jedná o ochranu osobních dat a adresy jsme prostě nedostali. Prostřednictvím časopisu ČESMADu se na nás obraceli dopravci, kteří zaměstnávali řidiče, jenž zahynuli."

Přijít bez varování o milovaného člověka je těžká a pro většinu z nás nepředstavitelná věc, a tak se občas stalo, že někdo pomoc odmítl.

"Stalo se to a je potřeba tomu dát čas. Lidé potřebují minimálně měsíc na to, aby se vzpamatovali," říká Tereza Benešová z Nadace Truck Help.

Pomoc po smrtelné nehodě někoho blízkého ale není jen o penězích. Vždyť asi jen málokdo z nás tuší, že ze zákona má v tomto případě manželka anebo i družka nárok na 240 000 korun, stejně jako každé dítě. Podobnou právní či psychologickou pomoc nabízí také České sdružení obětí dopravních nehod, které má od konce listopadu loňského roku v Praze už i svou kancelář, veškeré kontakty jsou na internetové adrese www.csodn.cz. Výhledově by podle Miloslava Víta mohlo dojít ke spolupráci obou společností a pokud by došlo ke změně stanov, mohla by Nadace Truck Help pomáhat i rodinám, které přišly o někoho blízkého vinou nehody řidiče kamiónu.

"Mohlo by to být i pro následky, které způsobí řidič kamiónu někomu jinému, i když to není z kamiónové branže. To do budoucna určitě zvážíme."

Zatím ale nadace pomáhá pouze rodinám řidičů kamiónů či autobusů, kteří zahynuli při nehodě. A mnohé další ani netuší, že existuje nadace, která jim alespoň trochu může život ulehčit.

"Pokud poslouchá někdo, kdo ví o někom, nebo kdo má problémy, že zahynul řidič-profesionál při výkonu povolání, to znamená v nákladním vozidle, tak bychom byli rádi, aby se ozvali. Prostředky máme a umíme je získat a chceme pomáhat dál."

Pomáhat může i kdokoli z nás, stačí na konto Nadace truck help poslat jakoukoli částku, nebo si koupit plyšovou myš anebo poslat dárcovskou SMS ve tvaru DMS - truck help na číslo 8 7777. Podrobnosti najdete na internetových stránkách www.nadacetruckhelp.cz. Protože, jak říká Miloslav Vít: "Věřím na nějakou rovnováhu sil a pokud se firmě daří, tak by se měly uvolnit prostředky někomu, kdo je opravdu potřebuje."

Spustit audio