Nevěřte tachometru

1. srpen 2006

Přesně před měsícem začala platit novela zákona o silničním provozu. Asi jen málokoho z nás tehdy napadlo, jak moc důležité a někdy bohužel i nebezpečné, bude sledování rafičky tachometru. Protože především městská policie stoprocentně využila svých nově nabytých pravomocí a začala pokutovat řidiče, jedoucí i jen jeden kilometr na povoleným limitem. A to by se teď už stávat nemělo, jednak je potvrzena tříkilometrová odchylka radarů a jednak se strážníci dohodli na desetiprocentní toleranci. Navíc řidiči mají v těchto dnech možnost pomocí policejních radarů ověřit si přesnost svého tachometru. Vyzkoušeli si to například na Prostějovsku nebo v Praze, zítra podobná akce proběhne v Kopřivnici, Českém Krumlově a opět na pražské Letné, kde městská policie bude provádět srovnávací měření každou středu až do konce prázdnin. A jak to na Letné vypadalo při prvním testu?

Reportáž z preventivního měření tachometrů policejním radarem na pražské Letné ukázala, že pokud řidič skutečně přesně dodržel podmínky měření, pak mu nebylo v žádném případě naměřeno více než požadovaných 50 kilometrů v hodině. Je to náhoda anebo je to tak vždycky? Jak jsou vlastně nastaveny rychloměry v autech?

Žádný rychloměr nikdy nesmí ukazovat rychlost menší než jakou ve skutečnosti auto jede. Podle Bohuslava Kovandy z Ústav pro výzkum motorových vozidel to nařizuje evropská norma EHK 39. Takže, všechny tachometry by v nových autech měly být nastaveny zhruba stejně. "Rychlost, kterou rychloměr ukazuje, může být o 10 % vyšší než ve skutečnosti. K tomu je třeba připočíst 4 km/h. Toto platí pro vozidla všech kategorií."

Trochu jiné je to ale u tachografů, které řidičům nákladních aut a autobusů měří vedle rychlosti také dobu jízdy. Tam, jak upozorňuje Milan Prášil z Českého metrologického institutu může být i záporná odchylka. "Měření rychlosti pomocí tachografu může dle nařízení komise EU 1360/2002 být i ověření tachografu zatíženo chybou 6 km/h. To znamená, že u nákladních vozidel a autobusů, které musí být povinně vybaveny ověřeným tachografem, může analogový i digitální tachograf ukazovat a registrovat až o 6 km/h nižší rychlost než je ta skutečná."

Vraťme se ale ke klasickým tachometrům. Ty nejsou homologovány samostatně, ale vždy spolu s autem, protože přesnost jejich měření je ovlivňována velikostí pneumatik a jejich nahuštění a tak výrobci aut využívají povolené tolerance.

"Rychloměry se kontrolují při rychlostech 40, 80 a 120 km/h a odchylka není lineární, ale různá. Filozofie výrobců je takové, že nastavují rychloměry, aby ukazovali vyšší než skutečnou rychlost. Důvodem je bezpečnost, a také to, aby si řidiči mysleli, jak jim auto krásně rychle jede."

Ostatně potvrzuje to podle Karla Bláhy z pražské Městské policie i statistika, kterou si strážníci při letenském měření dělali. "Zatím se ukazuje, že nerozhoduje ani rozměr pneumatik ani jejich stáří. V rámci homologace jednotlivých zařízení je odchylka do 10 %, maximálně ovšem 6 km/h."

Rychloměry se testují pouze v nových vozech, pak už se nekontrolují a to dokonce ani při STK, protože se podle Bohuslava Kovandy předpokládá, že doba používání výrazně neovlivní jejich přesnost. Takže pokud je v obci 50 km/h, pak je úplně zbytečné jet preventivně 40 km/h , jak to v současnosti mnozí řidiči dělají. "Jestliže pojede řidič v obci, kde je povolena rychlost 50 km/h, a bude mít tuto rychlost na tachometru, tak se skutečně z hlediska homologace rychloměru nemůže stát, že by předepsanou rychlost překročil."

Při měření rychlosti vozidel je důležitá i přesnost radarů, jejichž mezní povolená chyba jsou 3 km/h. Nejdůležitější je ale podle strážníka Karla Bláhy nastavení radaru. "Veškerá auta, která projedou měřeným úsekem, jsou monitorována. Podle parametrů nastavení radaru, kdy je například nastavena rychlost o 10 km/h vyšší než je povolená, pak jsou zaznamenána na paměťovou kartu zařízení všechna vozidla, která nastavenou rychlost překročí. A pak už následuje běžná procedura řešení přestupku."

Přestupek je to ale vždycky, jde jen o to, od jaké hranice dostaneme pokutu. Dopravní policie při nastavování radaru počítá minimálně s deklarovanou tříkilometrovou odchylkou, městská policie nemá jednotného zřizovatele a proto každá postupovala jinak. Ve čtvrtek se ředitelé Městských policií dohodli, že jejich strážníci nastaví radary na toleranci 10 %, tedy minimálně 55 km/h na padesátce.

Spustit audio