Noční linka
Do vysílání Noční linky patří především témata všedního dne, nikoli náročná psychologická a filozofická témata.
Zdravím Vás,
již v minulosti jsem se ptal, zda by nebylo možné posunout začátek i konec Noční linky o 60 nebo alespoň 30 minut nazpět, ale to teď nemám v úmyslu řešit, protože se tento návrh v Českém rozhlase nesetkal s pochopením, ačkoliv by tuto změnu přivítalo mnoho posluchačů i moderátorů. Ti, kteří o tom rozhodují, v době vysílání Noční linky spokojeně spí, tak jim to je asi jedno.
Dnes bych chtěl řešit jiné záležitosti.
1) Do Noční linky se často opakovaně dovolávají stejní posluchači a ti, kteří se ještě nikdy nedovolali, mají smůlu. V době výkonných počítačů a umělé inteligence by snad neměl být problém tento nešvar vymýtit. Posluchač, který řádně platí koncesionářské poplatky, by měl mít právo vyjádřit svůj názor.
Moderátor pořadu by mohl sledovat a evidovat telefonní čísla posluchačů, kteří se do studia dovolali, a pokud by viděl, že volá posluchač, který volal včera, předevčírem nebo před pár dny, neměl by ho znovu pouštět do vysílání. Noční linku poslouchá hodně posluchačů a není jednoduché se do studia dovolat. To ostatně také panu moderátorovi řekla jedna paní ze Slovenska, která se dovolala snad po roce marných pokusů. Ten večer se opět do vysílání dovolala i paní Slávka z Havířova. Noční linku zrovna moderoval Borek Kapitančik z Brna a téma pořadu bylo Trapas v zaměstnání. Do webového formuláře jsem do studia poslal zprávu s dotazem, čí je to vlastně trapas, když se paní Slávka dovolala už potřetí za čtyři dny do Noční linky. Je to trapas její nebo pana moderátora? Můj dotaz samozřejmě zveřejněn nebyl, takže ho na webu Noční linky nenajdete, ale pan moderátor jej alespoň přečetl. Pan Kapitančik zveřejňuje příspěvky posluchačů ať po ukončení pořadu, takže si je posluchači navzájem číst nemohou a ani si nemohou být jisti, jestli vzkaz dorazil nebo ne. Přivítal bych spravedlivější systém výběru volajících do vysílání. Myslím si, že by měl být počet volání do Noční linky omezen na jedno nebo dvě za měsíc.
2) V úterý 21. 5. jsem chtěl poslat do studia Noční linky zprávu přes webový formulář, ale nedařilo se to. Po odeslání zprávy se objevilo chybové hlášení v anglickém jazyce, začínající slovem ERROR. Snad to nebyl záměr.
3) Zajímalo by mne, kdo vybírá témata pro debaty v Noční lince. Zatím jich mne zaujalo jen několik. Většinou jsou velmi přízemní a prostá. Stále třeba čekám na téma Zážitky mezi Nebem a Zemí. Snad se jednou dočkám...
Pěkné dny přeje
M. F.
____________________________________________________________________
Vážený pane,
děkuji Vám za konkrétní podněty a připomínky. Seznámil jsem s nimi koordinátora Noční linky Zdeňka Nováka a dovoluji si sdělit Vám závěry z mé konzultace.
Podle sdělení pana Nováka se vysílací čas Noční linky měnit nebude. K tomu dodávám, že posluchačů, kteří by si přáli změnu, je i v mé agendě velmi málo, pokud si dobře vzpomínám, za celou dobu jsem se setkal se třemi žádostmi o přesunutí na dřívější nebo pozdější dobu.
Co se týče opakovaných telefonátů některých posluchačů, produkce pořadu nemá možnost předřadit a preferovat nikoho, prostě přijímá telefonní hovory bez ohledu na to, odkud přicházejí. To je kouzlo i riziko živého vysílání. Samozřejmě by bylo možné domluvit se předem na telefonátech určitých osob, jak se to děje třeba v Nedělním Dobrém ránu, ale s tím by se změnil charakter pořadu jako volné tribuny posluchačů. Právo vystoupit ve vysílání mají všichni stejné. Pokoušel jsem se Vám vysvětlit to na pořadu Radiofórum, tam se také opakovaně dovolávali stejní posluchači a problémy byly stejné jako v případě Noční linky. Redakce zcela jistě nikoho nepreferuje, není k tomu žádný důvod. Stanovovat nějaký limit volání není podle pana Nováka technicky proveditelné.
Názory odeslané do aplikace jsou primárně určené pro přečtení do vysílání a doplnění příběhů přes telefon, tato možnost je jen doprovodnou službou k vysílání, není to obdoba diskusního prostoru na sociálních sítích. Není v kapacitách vysílajícího moderátora obsluhovat ještě diskusi v elektronickém prostředí, primárně se moderátor věnuje komunikaci s posluchačem. Existuje i email linka@rozhlas.cz.
Technická chyba, o které píšete, nebyl záměr. Český rozhlas pracuje s penězi, jejichž hodnota je oproti roku 2005, kdy byl rozhlasový poplatek naposledy zvýšen, zhruba poloviční. To limituje i rozvoj technologií. Oddělení, které má na starosti webové stránky a mobilní aplikace, dělá, co může, ale i zde se projevují finanční limity.
K Vaší poslední otázce: Do vysílání Noční linky patří především témata všedního dne, nikoli náročná psychologická a filozofická témata. Takto není Noční linka záměrně koncipovaná. Témata si volí moderátoři. Pro Vaši představu připojuji přehled květnových témat:
Je tady první máj
Květen - čas nejen lásky
Vlastnosti královské: dochvilnost a spolehlivost!
50 let metra v Praze: Půl století podzemních zážitků
Fotografování nejen v těchto dnech!
Poznávací zájezdy: Společně objevujeme svět!
Co už mé děti a vnoučata neznali a já jim to musel(a) vysvětlovat
Poutě a poutní místa - mají význam i dnes?
Příběhy z prvních svobodných dnů
Jak se vztah k jídlu a stravování mění s věkem?
Co se v mládí naučíš…to může být později i úsměvné
Čeho bych se na cestě lidského pokroku chtěl(a) dožít
Příběh mého života
Trapas v zaměstnání
Vzpomínky na brigády
Vůně kolem nás
Křižovatky výchovy: Jak se vyrovnáváme s úspěchy a neúspěchy našich dětí
Zákazník. Někdy jako malé dítě
Srdce dobrodruha
Nouzové řešení
Fenomén asi nejen v Česku: můj holič, moje kadeřnice!
Moje první výplata
Jsme národ stěžovatelů?
Lékař čas
Domácí výroba
Můj druhý domov
Kolega (kolegyně) na kterého (kterou) nikdy nezapomenu
Moje zlatá narozeninová oslava
Nečekaný úspěch!
Se srdečným pozdravem
Milan Pokorný, ombudsman Českého rozhlasu