Objíždíme mýto

10. leden 2007

Mýtné pro kamióny, to je na našich cestách tak převratná novinka, že se vlastně každý den dovídáme, kolik se vybralo, a že všechno běží podle představ zadavatele. Jenže, začíná se ukazovat, že mýtné se netýká jen těžkotonážních aut. Jako první zdražily své jízdné autobusy, ale nejen to.

"Dobrý den, rád bych upozornil na, řekl bych, až 100% zvýšení výskytu kamiónů na silnicích vedoucích v blízkosti dálnic. Důvodem je snaha se dálnicím vyhnout, a proto jich je na těchto silnicích opravdu mnoho."

Což asi zjistil mnohý z nás a tak není divu, že ani Sdružení automobilových dopravců s tímto obviněním nepolemizuje. Naopak podle Martina Felixe z Česmadu Bohemia se to dalo očekávat.

"Zkušenosti z Rakouska a Německa hovoří tak, že v počáteční fázi byla snaha o objíždění znatelná, ale netýká se to dálkové mezinárodní dopravy, protože tam se jezdí na čas, ať už se jedná o zásobování podniků just-in-time nebo dlouhé jízdy přes několik států. Řidič si nemůže dovolit mýtnice objíždět a hledat alternativní cesty, které mohou být i problémem. Je ale určitý druh přeprav, kde na čase tak nezáleží. Většinou to jsou lokální zásobování, kde dopravci budou mýtné brány objíždět. Určité procento, i když ne zásadní, u objíždění zůstane a opravdu se platbě mýta bude snažit za každou cenu vyhnout."

Jenže malých firem, které mají jeden až pět kamiónů, je na celoevropském truhu téměř 80% a například při cestě z jižní Moravy do jižních Čech se vyplatí objížďku zkoušet. Nebo pokud při cestě z Jihlavy do Plzně nepojedou přes Prahu, ale přes Tábor, mohou ušetřit zrhuba 900 korun, i když to bude o půl hodiny delší. Ale jak zjistil Jan Dvořák z plzeňského studia Českého rozhlasu, vyměnit dálnici za silnici I. třídy, přináší nemalé problémy i samotným řidičům a firmám:

Řidiči na kraji Plzně radili Vlado Zkrutkovy ze Slovenska, jak se se svým kamiónem nejlépe dostane do průmyslové zóny Borská pole. Tam byl totiž cíl jeho cesty, která vedla z Trenčína.

"Jel jsem po dálnici až ke sjezdu na Humpolec, kde jsem z dálnice sjel a pokračoval směrem na Tábor."

Proč jste zkoušel tuto cestu. Bylo to kvůli tomu, abyste zjistil, zda je to výhodnější?

"Ano, chtěl jsem to vyzkoušet, protože dřív, když ješte nebyla dálnice se tu jezdilo normálně. Vypadá to ale, že dálnice bude výhodnější."

Dálnice je určitě výhodnější časově. Souhlasíte se mnou?

"Časově ano, to máte pravdu a co se týká spotřeby, tak je to stejné."

Popište nám cestu právě z Humpolce, přes Písek, až k Plzni. Jsou tam nějaké kriticjké úseky?

"Kritické to není, ale je to hrozně úzké a samý kopec."

Když pojedete z Trenčína zpět, pojedete po dálnici nebo znovu přes Humpolec?

"Rozhodně po dálnici."

A k tomu dospěly i další firmy, jejichž řidiče oslovil Jan Dvořák na čerpací stanici v Nýřanech.

"Spíš to mají propočítané tak, že se na vedlejších silnicích neušetří na naftě, takže to vyjde stejně draze. Teď v pondělí jsem si jednotku Premid dobíjel, takže od úterý 2.1.2007 do pondělí 8.1.2007 nás poplatky stály 1 800 korun."

"S těžkým nákladem je lepší jet po dálnici, protože vůz má daleko nižší spotřebu a navíc je to pro mě i pro firmu efektivnější."

K tomu je možné připočítat i bezpečnost na silnicích a hlavně také čas?

"Určitě hraje velkou roli bezpečnost, čas, spotřeba a ekonomické náklady na provoz vozu."

Už jsme říkali, že objíždět mýtné brány po silnicích I. třídy se v rámci konkurenčního boje pokoušejí především menší firmy. Jak to dělají ty větší? Tak to se ptám zástupce jedné z nich, Rudolfa Domanského z ČSAD Mělník, které má zhruba 180 kamiónů. Měnili jste po prvním lednu trasy vnitrostátní přepravy?

"Neměli jsme vůbec nic, přijde nám to zbytečné. Kdyby to začali dělat všichni, tak to je cesta do pekel. Spíš jsme se snažili jednat se zákazníky, aby převzaly náklady na mýtné na sebe, ale rozhodně jsme mýtné brány nikde neobjížděli."

Jak se vám tedy daří přemlouvat zákazníky, aby vzali náklady na mýtné na sebe?

"Ve většině případů se to daří. U vnitrostátní dopravy to všichni zákazníci berou jako samozřejmost, ale u exportu už je to horší. Největším problémem jsou importy do Čech při mezinárodních přepravách, protože u zahraničních dopravců se platba mýta domlouvá velmi těžce."

Jak je vidět, tak mýtné jako poplatek ze využití dálnic vás příliš netrápí, přestože to přenášíte na zákazníka, ale týká se vás zajištění palubních jednotek Premid. Jedna je vydávána za zálohu 1 550 korun a pokud vaše ČSAD potřebuje pro kamióny a autobusy více než 300 těchto jednotek, pak jste vlastně museli jednorázovně a svým způsobem nenávratně investovat téměř 500 000 korun...

"To se mi jeví téměř jako lumpárna, protože v Rakousku se za krabičky platí 5 Euro a pokud naše firma bude úspěšná a vydrží na trhu více generací, tak někde, ato nevím kde a jak dlouho, bude ležet našich 1 550 korun za každou krabičku. To mi přijde nepředstavitelné a moc tomu nerozumím."

Bohužel zákon tak stanovil, takže jen na závěr pane Domanský, jakou má vaše ČSAD Mělník zatím zkušenot z desetidenního výběru mýta na našich dálnicích?

"Krabičky pípají, takže na webových stránkách jsme schopni najít vyúčtování za jednotlivé jízdy, ale jak bude vypadat faktura, v jakém stavu dostaneme data, a jestli budou korektní, vám v tuto chvíli nejsem schopen říct."

Spustit audio