Obměna moderátorů Folklórního notování

23. říjen 2017

Zdá se, že výměnu moderátorů přijali posluchači s pochopením.

Dobrý den,

rád bych vyjádřil svůj zásadní nesouhlas s odstavením moderátorů Zdeňka Bláhy a Jaroslava Krčka z pořadu Folklórní notování, tedy z celoplošného vysílání Českého rozhlasu.

Promiňte, ale vidím souvislost v tom, že před několika léty neprošel nápad se zrušením tohoto pořadu (Dvojku tehdy vedl pan ing. Dittrich), neboť se vzedmula vlna odporu veřejnosti, a tak Český rozhlas (lépe řečeno někteří jeho představitelé a nevím kteří) zdá se zvolil novou taktiku: pořad zatím zachovat, ale vyměnit jeho nejerudovanější moderátory, ke kterým patří bezesporu Zdeněk Bláha a Jaroslav Krček.

Nemám osobně nic proti panu Kunešovi, který má moderování po Zdeňku Bláhovi převzít, znám ho od vidění z Chodských slavností, ale oba, jak Zdeněk Bláha, tak i Jaroslav Krček jsou doslova chodící encyklopedie českého folklóru a slovníkové pojmy, folklórem doslova žijí, stačí také nahlédnout do příslušné literatury a například Bláhou vydaných knížek.

Lidský život je konečný. Jako posluchač Dvojky velice lituji, že například zdravotní stav pana Petránka mu zřejmě již neumožňuje vystupovat v pořadu Jak to vidí…, to však není ani případ Zdeňka Bláhy, ani pana Krčka, kteří by mohli pro Český rozhlas ještě mnohé udělat (pokud by o to ovšem ještě někdo stál). Také bych dovedl pochopit, že si rozhlas hledá náhrady za dosavadní moderátory, kteří tak jako tak jednou odejdou a ti noví by se mohli občas se zavedenými moderátory prostřídat a ledacos se od nich i naučit.

Ale pane doktore, poraďte, co mají dělat lidé, kteří si myslí, že rozhlas je také tak trochu pro ně, a jsou zvyklí na určitou kvalitu, a rozhlas je postaví před hotovou věc, kterou kdosi kdesi vymyslel bez ohledu na názory posluchačů. Asi jsou to vzpomínky na rok 1968, které mě stále provázejí, kdy se (tehdy Československý) rozhlas přizpůsoboval potřebám lidí a potom byl na dlouho „utrum“. A nyní? Jak je to vlastně nyní?

Pane doktore, předem děkuji za odpověď, na kterou se s ohledem na Vaši erudici a zkušenosti opravdu těším.

S pozdravem

Mgr. Břetislav Princ


Vážený pane magistře,

děkuji Vám za obsáhlý dopis týkající se výměny dvou autorů a moderátorů pořadu Folklorní notování.

Jako šéfredaktor Týdeníku Rozhlas jsem uměleckou i rozhlasovou dráhu Zdeňka Bláhy i Jaroslava Krčka sledoval s velkými sympatiemi a jejich tvorby i přínosu pro rozhlasové posluchače si vážím. Nicméně chápu obecnou zásadu, že každý vedoucí programový pracovník má kompetence ke změnám a úpravám programu své stanice. Je to stálý proces a pravidelně se setkávám s jeho průvodními jevy – kromě jiného zjednodušeně řečeno s pocity nedocenění. Je to lidsky pochopitelné a věřte, že mne to, zvlášť v případě, jako je tento, mrzí.

Nemohu však jinak než postupovat podle Statutu ombudsmana Českého rozhlasu. Mou povinností je shromažďovat názory posluchačů a dále s nimi pracovat, například upozorňovat rozhlasové pracovníky na možná ohniska problémů a navrhovat řešení. V tomto případě jsem pečlivě sledoval, jak na změnu v autorském týmu Folklorního notování posluchači Dvojky zareagují. Očekával jsem nesouhlasné reakce těch, kdo oba zmíněné hudebníky a moderátory měli rádi a vytvořili si k nim bližší vztah. Se zhruba měsíčním odstupem mohu konstatovat, že jsem zatím obdržel tři kritické připomínky. Nicméně právě dnes jsem na schůzce s šéfredaktorem Dvojky Martinem Gromanem kromě jiného i Folklorní notování probíral.

Rozhodnutí pana šéfredaktora dát prostor novým lidem s jiným okruhem spolupracovníků, s jinými kapelami a zpěváky, zdá se, posluchači přijali s porozuměním. A Český rozhlas Plzeň i nadále vytváří pro pana Bláhu prostor, takže Plzeňáci (případně posluchači z celé republiky prostřednictvím internetu) o jeho pořady nepřijdou.

Je velmi těžké objektivně rozhodnout, zda rozhlasoví pracovníci dostatečně hledí na zájmy posluchačů. Jde o to množné číslo slova posluchač. Posluchačů jsou statisíce a hledět na zájem každého z nich by znamenalo naprostou paralýzu jakékoli rozhlasové stanice. Dramaturgie musí hledat rozumný a funkční průsečík mezi zájmy jednotlivců, hledat styčné body a na nich stavět. Styčným bodem je v tomto případě folklorní hudba a její zasvěcené komentování. Výměna osobnosti na místě autora a moderátora je pak spjata s osobním vkusem jednotlivých posluchačů. Je to, jak jsem uvedl výše, věčný, nikdy nekončící proces.

Přeji Vám vše dobré a srdečně Vás zdravím.


PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio