Ochrana i zespodu

13. březen 2007

Jarní sluníčko má pro motoristy jednu nepříjemnou vlastnost. Najednou jsou na karosérii našeho auta daleko více vidět nejrůznější škrábance anebo dokonce prorezavělá místa, zvláště pokud pod pojmem přicházejícího hezkého počasí auto umyjeme. Naštěstí existují možnosti, jak korozi zabránit, či přesněji ji oddálit, protože dříve nebo později začne mít v tomto směru problémy každé auto, a to i takové, jehož výrobce dává záruku na prorezivění karosérie třeba 5 let. I v době záruky je totiž potřeba se o auto starat.

A to především kontrolou svého servisu, aby při každé roční prohlídce zapsal stav karosérie do servisní knížky. I když by to podle Vladimíra Trunce z Auto-Svoboda, měla být samozřejmost.

"Při předepsaných prohlídkách se automaticky kontroluje podvozková část. V protokolu, který se vyplňuje zákazníkovi, je přímo kontrola, zda není porušený nástřik spodku."

A protože platí důvěřuj, ale prověřuj, tak je dobré si servisní knížku po roční prohlídce nejen přečíst, ale, jak radí Zdeněk Löwl z Autoservisu Veletržní, být i prozíravý.

"Když si koupíte nové auto, tak vám nikdo neřekne, že máte vyžadovat kontrolu karosérie při pravidelné roční prohlídce. Pokud si podvozek nenecháte zkontrolovat, tak potom většinou nemůžete reklamovat korozi karosérie. Každému majiteli i nového vozu bych tedy doporučil, aby při pravidelné roční prohlídce požadoval prohlídku karoserie."

To byl i problém felícií vyráběných koncem 90. let, kterým korodovaly 5. dveře pod firemním znakem, většinou na hraně dvouleté záruky a pro bezplatnou výměnu byl rozhodující přístup servisu. Odborník totiž pozná i nastupující korozi, jejímuž propuknutí se dá zabránit speciálním ochranným nástřikem.

"Výrobce dávají 5letou záruku na prorezavění karosérie, ale to znamená díra skrz, a to většinou každé auto vydrží. Ale že bude rezavé třeba na svárech, to už je jiná věc. Takové korozi se dá předejít právě ochranným nátěrem podvozku a dutin."

Podvozek a dutiny většiny nových aut už jsou dobře ošetřeny, i když jak vyplývá ze zkušeností je Zdeňka Löwla, problematické jsou některé zahraniční, například francouzské značky. Naproti tomu škodovky jsou na zimní sůl docela dobře připraveny, jak potvrzuje další servisní technik Vladimír Trunc.

"Když jsou karosérie pozinkované - u první octavie a potom od fabie dále, tak i po 12 letech na nich nenajdete korozi. Problém je u favoritů a felicií, hlavně s dutinami, podvozek se ani stříkat nemusí, ale dutiny to potřebují."

Ochranný nástřik proti korozi si může provést motorista i sám, speciální spreje na dutiny stojí kolem 500 korun, na podvozek do 1 000, stačí vozidlo před aplikací na rampě pořádně umýt a vysušit. To ale právě může být výhoda servisu, přestože stojí zhruba dvakrát tolik.

"Žádná mycí linka nepřipraví vůz pro aplikaci nátěrů tak, jako v servisu, který se specializuje na nátěry. Jsou totiž různá místa u sloupků, nosníků a světel, kde je potřeba auto umýt na čistý plech. Potom se dá vůz na sušičku, kde se vysuší a pak se aplikuje nátěry podvozku a dutin. Pak už se auto nechá uschnout a druhý den předá."

Navíc servisy si mohou narozdíl od jednotlivce dovolit "testovat" kvalitu jednotlivých přípravků a vybrat ten nejodolnější.

"Byly třeba české přípravky, které se za půl roku úplně smyly, kdežto zahraniční přípravky vydrží 2 až 3 roky. Samozřejmě, koroze se úplně nezastaví, ale ošetřením se zpomalí, a tím se prodlouží životnost karosérie."

Spustit audio