Pod vlivem hamburgru

18. září 2006

Řídíte auto a dáváte si zároveň něco dobrého? Občas to dělá většina z nás, alespoň to vyplynulo z naší anketní otázky, kdy jsme se vás ptali, jestli jíte za volantem. Celkem 60 % z vás odpovědělo, že občas, dalších 13 % jí při řízení dokonce často. Zbývajících 27 % respondentů si velmi rezolutně vybralo odpověď nikdy. A právě ti dělají dobře.

V zákoně o silničním provozu bychom marně hledali paragraf o tom, že řidič má zakázáno jíst během jízdy, ale je tam jiná důležitá věta, a to, že se řidič musí vždy plně věnovat řízení. A právě nedodržení této povinnosti je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod a někdy to začíná u neposedné bagety.

"Když něco spadne řidič na zem, pak největší riziko spočívá v tom, že se to může dostat pod pedály a zablokovat například brzdu. Nejhorší je v takové chvíli se leknout. Je lepší dopředu počítat s tím, že voda může vyšplouchnout, že něco může spadnout. Především v hustém provozu nebo v koloně znamená sekunda strašně mnoho a jedná se o zbytečné riziko," říká Robert Šťastný, který má na Ministerstvu dopravy na starosti Besip, tedy bezpečnost silničního provozu.

Při nehodě se totiž podle šéfa pražských vyšetřovatelů Václava Valenty zkoumá nejen, jak k ní došlo, ale také jestli bylo možné ji zabránit. A pokud něco jíte, může ta sekunda chybět. "Samozřejmě, jedná se o přitěžující okolnost. Dále se vyhodnocují možnosti řidiče odvrátit střet a takováto indispozice může mít zásadní vliv. Znamená to, že, ačkoli řidič není označen za viníka, může být sankcionován za přestupek a pojišťovna může v případě nedodržení zákona adekvátně krátit náhradu škody."

Ovšem nejen proto není dobré jíst za volantem. Tělo potřebuje určitý čas, aby stihlo jídlo dobře strávit, ideální je vyjet zhruba za hodinu a půl a jak varuje nutriční sestra Tamara Starnovská z pražské Thomayerovy nemocnice, není dobré ani opačný extrém. "Člověk by neměl sedat za volant hladový, protože může u citlivějších lidí ke stavu hypoglykémie, tedy nízké hladiny cukru v krvi, což s sebou nese nesoustředěnost, pocit nevolnosti. Každý by se tedy před cestou měl najíst, ale nemělo by to být nic těžkého a v přílišném množství, protože to má zase na svědomí únavu."

A má pomalejší rekce. Někdy je ovšem nezbytné do jedné ruky vzít jídlo a druhou držet volant. Tady je ovšem podle doktora Josefa Kvapilíka, autora několika knih o cestování autem, vždy velmi důležité co a za jakých okolností jíme. "Při cestě po městě nebo v lokalitě, kde hrozí, že může náhle dojít k neočekávané události, pak musíme dávat pozor na 150 %, ale při jízdě v otevřené krajině, kde je široká silnice a velký rozhled, pak nemusím být natolik ostražitý a takové malé kousky čokolády nebo ovoce může dokonce osvěžit a v bezpečném prostředí to zkušený řidič zvládne."

Spustit audio