Rytmus a témbry - Jiří Kollert

14. listopad 2013

„Název Rytmus a témbry vyjadřuje můj dlouhodobý zájem o rytmus a harmonii. Ostatně mému obratu k soudobé vážné hudbě během studií skladby na JAMU v Brně předcházelo období hry na pozoun a aranžování pro jazzové orchestry.

Pro čtveřici skladeb pro bicí nástroje je společnou charakteristikou polystylovost: kombinace inspirace mimoevropskými kulturami (africké bubny, indické ragy, gamelány,…) a jazzem spolu se seriálním myšlením soudobé kompoziční techniky. Základními dvěma prvky čtveřice skladeb pro bicí nástroje jsou 7/4 rytmický model a seriální rytmus vytvořený ze symetricky uspořádané číselné řady. Oba prvky umožňují široké možnosti obměn a spolu s dalšími operacemi, např. vrstvením na způsob africké polyrytmiky, heterofonickým zmnožováním do vícehlasu nebo v kombinaci s jazzovými a rockovými rytmy představují dostatečnou zásobu hudebního materiálu. Z těchto dvou prvků a jejich variant pak dalším polyrytmickým vrstvením a heterofonním a imitačním zmnožením do vícehlasu vyrůstá celá kompozice.

Forma Domina je tvořena jako skládačka na způsob hry domino; její díly jsou uspořádány v poměrech několikanásobného zlatého řezu. Skladba Tomtomia je určena jednomu hráči na 5 tom-tomů. Třídílnou formu s intermezzy má částečně shodnou s Marimbafonií. Harmonická kostra v Marimbafonii je inspirována jazzovými evergreeny Herbie Hancocka „ Mayden Voyage“ (1. díl) a Johna Coltrana „Naima“ (2. díl). K Tomtomii vytváří jakýsi melodický pendant. Z téhož okruhu je vytvořena i Naima pro vibrafon a marimbu." J. Kollert

Spustit audio