Skladatel Emmert by se dožil 80 let, v nakladatelství vychází tiskem jeho Melody song

18. květen 2020

Rozsáhlá, leč pohříchu širší veřejnosti dosud nepříliš známá tvorba brněnského skladatele Františka Emmerta v poslední době stále více přitahuje pozornost příznivců klasické hudby. Letos v květnu si u tohoto autora, celoživotně spjatého s Brnem a Janáčkovou akademií múzických umění, připomínáme výročí 80 let od narození.

František Gregor Emmert (1940–2015) studoval na Pražské konzervatoři klavír u Lva Esche a soukromě skladbu u Jana Bartoše. Posléze pokračoval ve studiu kompozice na Janáčkově akademii múzických umění v Brně ve třídě Jana Kapra. Jeho školitelem v navazujícím studiu se stal Miloslav Ištvan, vůdčí osobnost celé generace brněnských skladatelů.

V roce 1970 začal na JAMU působit jako odborný asistent, roku 1991 byl habilitován na docenta a roku 2006 jmenován profesorem. Během studií u Jana Kapra prošel vývojem od novoromantika po znalce technik tzv. Nové hudby. V 70. a 80. letech 20. století se Emmert odpoutal od trendů své generace a vytvořil svůj originální hudební jazyk. Tento fakt také ilustruje autorova vnitřní priorita ve vlastní tvorbě nadřazené jakémukoli ideologickému, či politickému směřování a neochota zapojovat se do tehdejších brněnských kompozičních skupin.

Emmertova rozmanitá tvorba se dotýká mnoha žánrů. V jeho díle převažují rozsáhlé vokálně-instrumentální kompozice, četné jsou rovněž komorní skladby a symfonie. Nevyčerpatelným zdrojem inspirace se pro Emmerta staly spirituální náměty, které se zrcadlí ve většině jeho prací.

„Na Františka Emmerta se mě váže několik silných vzpomínek – poprvé jsme se setkali někdy po roce 2001, v počátcích mých studií na JAMU. Ještě než jsme se seznámili osobně, nešlo si nevšimnout skromného staršího pána pravidelně přicházejícího k budově hudební fakulty JAMU na Komenského náměstí v Brně s batůžkem a nezapomenutelnou červenou kšiltovkou...
Zhruba od roku 2003 jsme rozvinuli bohatou spolupráci, během níž jsem se jako interpret podílel na premiérách několika jeho skladeb a rovněž kompletního provedení a natočení jeho prací pro violoncello. Z nepřeberných Emmertových kompozicí, které jsem měl možnost hrát mě v paměti stále zůstávají např. provedení sugestivního oratoria „Lituf be mabat …Miriam mi Magdalah", písňových cyklů „Luna… vítr a sníh" a „Kapka průzračné vody" nebo obsahově nahuštěného „5. smyčcového kvartetu“. Velice silným osobním zážitkem bylo také premiérové provedení přímo pro mě komponované skladby s názvem „Melody song – 3. sonáta pro violoncello a klavír" roku 2012, která právě nyní vychází tiskem ve spolupráci s Vydavatelstvím Českého rozhlasu."

3. sonáta pro violoncello a klavír „Melody song" vznikla roku 2012. Ve formě se jedná o moderní monolitní kompozici, která je však vnitřně členěna na Prolog a pět částí propojených dvěma Intermezzy. Jedná se rovněž o typickou ukázku hudební postmoderny – Emmert zde odkazuje k dílům velkých romantiků, popu, motivů sakrální hudby, stejně tak jako k prvkům tradiční či tzv. Nové hudby.

S odstupem několika let je patrné, že Emmertova tvorba si svou cestu na pódia i k posluchačům stále nachází. On sám by měl jistě velkou radost z toho, že díky své hudbě je stále mezi námi.

Štěpán Filípek

Melody song můžete zakoupit na e–shopu Radiotéka.cz

Spustit audio