Staré auto se nevyplatí
Během uplynulého týdne jsme se vás v naší internetové anketě ptali, jak staré auto byste si koupili? Podle očekávání většina hlasujících, více než 80 %, by dala přednost autu do 5 let. Jak to vypadá ve skutečnosti a co je finančně opravdu nejvýhodnější?
Stoupající zájem zákazníků o ojetá auta potvrzuje i trend posledních let, kdy je u nás každoročně zaregistrován zhruba stejný počet nových i ojetých vozidel. A do jak starého auta je nejvýhodnější investovat?
"Podle analýzy, kterou zpracovala leasingová společnost GE Money auto, by to byl nejspíše zahraničí autmobil ve věku 3 let, kdy sice už není v záruce, ale je v relativně dobrém technickém stavu a pokles jeho ceny se už zpomalil," přibližuje šéfredaktor finančního servru www.mesec.cz Petr Zámečník, podle kterého klesá cena auta tímto způsobem. "V prvním roce dojde k poklesu zhruba o 25 %, ve druhém roce činí cena vozu zhruba dvě třetiny původní pořizovací hodnoty. V dalším roce klesne cena na polovinu, a potom klesá zhruba o 10 % ročně."
A co především ovlivňuje pokles cen aut?
"Je to především zájem o koupi těchto vozů, ale promítají se tam i další náklady, například na případné opravy vozu vzhledem k jeho stáří."
Takže zájem o auta maximálně pětiletá je logický, ostatně výsledek naší ankety potvrzuje z autobazarové praxe také Jakub Rybka z Autorecar. "Doba 3 až 5 let stáří vozu odpovídá. Zákazníci hledají lepší ojeté vozy, aby neprodělali propadem ceny za první 3 roky. Český zákazník kupuje zpravidla vozy do 200 000 korun. Auta se nejlépe prodávají po prvním majiteli a se servisní knížkou."
Lidé díky možnosti internetového výběru většinou přicházejí do bazarů s jasnou představou, především o autě domácí provenience. A právě tento zájem o ojeté vozy české výroby drží podle Petra Zámečníka jejich cenu výš než u aut zahraničních. "U nás je poměrně silný zájem o české vozy, který je dán už tradicí, a proto je pokles ceny u českých vozů pozvolnější než u vozů zahraniční výroby."
U aut starých 5 až 8 let je pokles ceny samozřejmě nižší, ale se stoupajícím věkem vzrůstají provozní náklady a starší auta už se nemusí vůbec vyplatit.
"Dochází ke zlomu. Cena klesá stále zhruba o 10 % ročně. Obecně ale můžeme říci, že při pořízení takto starého auta, musí budoucí majitel počítat s tím, že to, co dal za automobil, zaplatí i za jeho opravu a údržbu," zdůrazňuje Petr Zámečník na adresu aut starších 8 let, kterým už se mnohé autobazary i vyhýbají, což dokladá Jakub Rybka z Autorecar. "Přiznám, že do komisního prodeje se těchto aut zříkáme, protože jejich prodejnost je nižší, takřka nulová."
Jak stárne auto:
Obecně lze říci, že největší pokles ceny je po nákupu nového vozu, kdy po roce cena klesne cca na 3/4 původní ceny, po druhém roce na cca 2/3 a ve třetím roce se dostává zhruba na 1/2 původní ceny. Další pokles už je poměrně konstantní - cca 10% meziročně. Na českém trhu jsou výjimkou vozy Škoda, jejichž cena v prvních letech klesá podobně, ale starší vozy si cenu drží déle a stabilněji.
ŠKODA OCTAVIACena% PC% meziročněPořizovací540 0001 rok stáří394 00073%73%2 roky stáří356 00066%90%
ŠKODA OCTAVIACena% PC% meziročněPořizovací405 0003 roky stáří251 00062%62%4 roky stáří227 00056%90%5 let stáří201 00050%89%6 let stáří187 00046%93%
ŠKODA OCTAVIACena% PC% meziročněPořizovací355 0007 let stáří145 50041%41%8 let stáří138 50039%95%9 let stáří125 50035%91%10 let stáří115 50033%93%
OPEL ASTRACena% PC% meziročněPořizovací530 0001 rok stáří394 00074%74%2 roky stáří314 00059%80%
OPEL ASTRACena% PC% meziročněPořizovací420 0003 roky stáří210 00050%50%4 roky stáří180 00043%86%5 let stáří164 00039%91%6 let stáří152 00036%93%
OPEL ASTRACena% PC% meziročněPořizovací277 0007 let stáří85 50031%31%8 let stáří65 50024%77%9 let stáří61 00022%93%