Sukně za volantem

1. květen 2007

Dnešní autoškola Motožurnálu bude, jak jsme slíbili, patřit ženám. Mohli bychom sice začít tím, jestli žena vůbec patří za volant, ale to bychom se vrátili hodně hluboko do minulého století. Vždyť jen u nás má řidičské oprávnění 6,5 miliónu lidí a z toho třetina jsou ženy. Mohli bychom se tedy raději ptát, jestli ženy řídí jinak než muži. Ale protože víme, že tomu tak je, pak nezbývá, než se ptát, proč ženy řídí jinak než muži.

Jednoduše proto, že jsou jiné než muži. Například herečka Tereza Brodská v tom má naprosto jasno.

"Ano, já nesnáším. Už na dálku poznám, že řídí žena - řídí nemožně. Za prvé neumí předvídat, což je hodně důležité a za druhé se mi zdá, že u toho moc nepřemýšlí. Já jezdím chlapským stylem a často mi známí říkají, že jezdím jako taxikář."

Sama na sobě ale Tereza Brodská připustila, že všechny ženy neřídí stejně. Řízení je totiž dovednost, která se musí naučit třeba jako cizí jazyk. A jak potvrzuje instruktor autoškoly Oldřich Krejčí, každý k tomu má jiné předpoklady.

"Jsou samozřejmě jedinci, kteří to mají v genech nebo odkoukané od rodičů a pak jsou lidé, kterých je naštěstí méně, a ty takové štěstí bohužel neměli a naučit se řídit je pro ně mnohem složitější. Ale i ti se mohou naučit řídit."

Otázkou je, jak to všechno potom dokáží využít přímo na silnici. Zatímco muži přicházejí do autoškol většinou už s jasnou představou, pak ženy často o řízení auta netuší nic a o to více pak naslouchají učitelům. I když ti velmi dobře vědí, že například způsob parkování bude u obou pohlaví vždy rozdílný.

"Z vlastní zkušenosti vím, že se ženy bojí menšího místa na parkování. Nejsou si jisté tím, zda se tam vejdou a jestli nepoškodí vozidla stojící za nebo před nimi. Tady může hrát roli také trochu horší odhad. Muži jsou razantnější a nevadí jim, že by mohli vůz, jak se říká, ťuknout."

A v podobném duchu pokračuje vztah k autu, který je zřejmě zárodkem jiného způsobu jízdy, a to i po získání řidičského průkazu. Pro ženy je podle dopravní psycholožky Vlasty Rehnové auto prostředkem na cestu z bodu A do bodu B, naproti tomu muži jej berou jako součást sama sebe, své image.

"Rádi a vědomě víc riskují, jezdí rychleji a nesnesou nějaké to předjetí - nedej Bože, kdyby je předjela žena. Ženy tuto potřebu nemají, pokud je někdo předjede, tak jim je to celkem jedno, hlavně že to bylo bezpečné. Když dělají nějaké chyby, tak to bývá většinou z roztržitosti. Prostě vědomě do rizika nejdou."

Ženy daleko víc dodržují dopravní předpisy, někdy bohužel až příliš úzkostlivě a zapomínají na určitou ohleduplnost vůči ostatním řidičům. Ta je totiž stejná důležitá jako pravidla. Ostatně také statistky potvrzují, že ženy jezdí bezpečněji, i když mírně stoupá počet jimi zaviněných nehod, je to zhruba 17 procent. Ale jak dodává Josef Tesařík z Policejního prezídia, nehody řidiček bývají méně tragické.

"Závažnost nehod, které zavinily ženy, je nižší než republikový průměr. Do nedávna platilo, že ženy nenajezdí tolik kilometrů jako muži, ale v poslední době se tento rozdíl smazává a mohou hrát velkou roli ryze ženské faktory jako vrozená opatrnost a větší pud sebezáchovy."

Tak jsme trochu rozebrali ženský způsob řízení, ale víte, jaké auto je pro ženy nejvhodnější? Malá auta coby nákupní taška nebo SUV téměř jako terénní vůz anebo naleštěná limuzína? Přesněji existuje vůz, určený přímo ženám? Už za měsíc bychom se to mohli dovědět, protože si ho ženy vyberou samy v rámci letošního autosalónu v Brně. Tam si budou moct otestovat až dvacítku modelů nejrůznějších značek a vybrat tak auto, které získá titul Ladycar. Například podle šéfky modelingové agentury Milady Karasové, by auto rozhodně mělo se ženou ladit.

"Ke krásné mladé dívce prostě patří krásné auto. Myslím si, že ženy se dívají spíš na praktickou stránku vozu."

Ale co by v něm mělo být? Je všeobecně známo, že ženy narozdíl od mužů dokáží dělat víc věcí najednou, často se mnohé během řízení i stihnou namalovat, tak jako třeba herečka Tereza Brodská.

"Při tom provozu, který v poslední době, je automatická převodovka velmi pohodlná, protože se můžete malovat, telefonovat a dělat všechny další věci, které jsou za volantem zakázány. Prostě pravá ruka je volná."

Naproti tomu Milada Karasová automatickou převodovku zcela odmítá.

"Nemám automat, protože ráda řadím. Jsem člověk, který umí dělat víc věcí najednou, takže řazení mi vůbec nevadí. Při cestě ze Spořilova do centra, kde je dálnice a magistrála zacpaná, se v klidu dolíčím a vyřídím mnoho dalších věcí. Pro mě auto slouží jako pracovní stůl a musí mi vyhovovat."

Jestli automat nebo manuál je na každé z nás, ale jsou věci, které ocení v autě každá žena a protože i výrobci začínají tušit, že žena-řidička je pro ně dobrá cílová skupina, myslí při vývoji aut i na ně.

"Žena se stále častěji stává přímým zákazníkem automobilek, za volant usedají stejně jako muži a řídí stejně masivně jako oni. Nechtějí být odstrkováni od volantu, a proto je to další cílová skupina, kterou chceme oslovit," konstatuje Lucie Horáková z Veletrhů Brno.

Ty už tradičně pořádají Autosalón, tentokrát od 9. do 14. června, a podtitulem bude právě Žena a auto, což výrobci velmi přivítali, protože je tady velký prostor pro nápady.

"Každá žena na to má trochu jiný pohled. Jedna řeší vzhled aut, druhá naopak bezpečnost a ženy s dětmi řeší, jestli se tam vejde celá rodina. Myslím si, že názory jsou různé.

Dodejme, že testovací jízdy pro ženy a muže budou na brněnském autosalónu na různých plochách, takže dvacítka modelů nejrůznějších značek čeká jen a jen na ženy. Ovšem pozor. Je dobré se dopředu zaregistrovat na stránkách www.bvv.cz/autosalon, a to nejen proto, že to znamená jistotu svezení.

"Při registraci, po vyplnění kontaktních údajů, získá automaticky vstupenku na veletrh. Kromě toho, že si ženy budou moct vyzkoušet auta, tak bude na místě také instruktor-poradce, který jim bude zodpovídat dotazy - zapínání bezpečnostních pásů v těhotenství nebo další otázky, na které se třeba bojí zeptat svých manželů. Chtěli bychom dosáhnout toho, aby pro ně svezení autem byl zážitek a ne obava."

Spustit audio