Sviť si, ale jeď pomalu

2. říjen 2006

Co je podle vás snížená viditelnost? Tak to jsme se vás ptali po celý uplynulý týden a nabídli hned 3 možnosti. Nejvíce z vás - 65 % - si myslí, že je to okamžik, kdy za volantem nevidí na více než 100 metrů, pro 30 % je to hranice 50 metrů a zbývajících 5 % respondentů registruje sníženou viditelnost až ve chvíli, když nevidí na 10 metrů. Výsledky naší ankety jsou velmi pozitivní, protože je zřejmé, že většina řidičů si uvědomuje riziko snížené viditelnosti.

"Když si uvědomíte vzdálenost, pak 100 metrů je například při rychlosti 80 km/h velmi krátká vzdálenost na potřebnou reakci. V takovéto rychlosti je už 100 metrů snížená viditelnost. Budeme-li mluvit o vzdálenosti 10 metrů, pak je to na maximální rychlost 30 až 40 km/h. To už je lidově řečeno "mlíko" a není už vidět prakticky vůbec nic," přibližuje instruktor kurzů bezpečné jízdy Jan Faktor.

V našem zákoně není na metry přesně řečeno, co je to snížená viditelnost, ovšem jak mi prozradil Jan Kněžínek z Ministerstva dopravy, je to vlastně záměr. "Jednak by se přesná vzdálenost špatně zjišťovala, a také se z jedoucího vozidla těžko odhaduje. Přeci jenom vozidlo se pohybuje a není jednoduché odhadnout, zda je viditelnost 45 nebo 65 metrů. Je to definováno obecnou formulací, která je možná lepší než se snažit do zákona vypočítávat přesné příklady matematického charakteru. Je to vyjádřeno tak, že je to situace, kdy se jednotliví účastníci navzájem dostatečně dobře nevidí od soumraku do svítání, za mlhy, deště nebo sněžení."

S tím souhlasí i mnozí řidiči, kteří zapínají mlhová světla podle hesla vidět a být viděn.

"Je rozhodující jak daleko vidím, ale je to individuální, protože každý vidíme jinak. Každý řidič by to měl podle mne udělat proto, aby byl vidět a potom aby on viděl, a to je individuální."

Podle Jana Kněžínka by navíc bylo asi velmi obtížné dokazovat, že některé z řidičů nerozsvítil mlhovky ve správné chvíli. I když například v sousedním Německu je pro sníženou viditelnost přímo zákonem stanovena hranice 50 metrů. "Je pravda, že Němci k tomu přistoupili s jejich typickou přesností, když stanovili pro používání mlhových světel vzdálenost 50 metrů, k čemuž navazuje omezení rychlosti. Nevím jak to prokazují, ale určitě s tím budou mít problémy a musí mít nějakou toleranci."

Takže je to skutečně hlavně na zkušenostech řidiče, kdy za hustého deště, mlhy nebo sněžení zapne povinná zadní nebo nepovinná přední mlhová světla. Tam, kde jsou, mohou pomoci patníky, když je nevidíte, zapněte mlhovky. Jan Faktor přidává ještě jednu dobrou radu. "Řidiči by si měli uvědomit zásadní věc, a to, že pokud svítí mlhovkami, pak by měli jezdit do 50 km/h a neměli by v žádném případě předjíždět."

Spustit audio