Testy budou přísnější

10. duben 2007

V České republice je zhruba 300 000 profesionálních řidičů, z nichž je téměř deset tisíc vzhledem ke svému zdravotnímu stavu časovanou bombou na našich silnicích. Někteří už byli nuceni svou práci opustit, ale bohužel dvě třetiny z nich stále ještě usedají za volant svého náklaďáku. Mnohdy hlavně proto, že vůbec netuší, co mohou způsobit. Běžné každoroční zdravotní prohlídky nemusejí jejich problémy odhalit, a proto byla do loňské novely zákona o silničním provozu zapracována povinnost neuropsychologického vyšetření řidičů profesionálů. A dosavadní výsledky naznačují, že oprávněně.

Neuropsychologické vyšetření zatím podstoupilo jen asi 10 % všech profesionálních řidičů, takže celkový počet zdravotně nezpůsobilých se odhaduje na základě dosavadních výsledků. Překvapující jsou ale důvody, pro která 3 % vyšetřených musela odevzdat řidičský průkaz.

"Nejčastěji řidiči nesplňují způsobilost k řízení motorových vozidel kvůli chronickému alkoholismu, narkomanii, agresivitě, neschopnosti rychlé reakce a nesnášenlivosti stresu. Z neurologického hlediska je to nejčastěji epilepsie," konstatuje doktor Oldřich Vyšata z Centra neurologické péče v Rychnově nad Kněžnou.

Co může způsobit řidič pod vlivem alkoholu nebo drog si většina z nás dokáže představit, ale může nějak ovlivnit přicházející epileptický záchvat?

"Epileptik, který dostane záchvat, nemá žádnou možnost ho ovlivnit, to znamená, že ztrácí vědomí a vůz není řízen se všemi následky, které k tomu patří. Epilepsie je podle evropských statistik nejčastější zdravotní příčinou nehod - na dopravních nehodách se podílí 37 %."

Ze strachu o řidičský průkaz ale mnoho epileptiků svou nemoc tají, doufajíc, že je záchvat nestihne za volantem. A rozhodně to není jen problém řidičů-profesionálů. Neustále se bohužel zvyšuje počet nehod, které profesionálové způsobují, a i proto byla zavedena povinnost neuropsychologického vyšetření. Jak naznačují dosavadní výsledky, jsou potřebná, i když, jak konstatuje ředitel Neuropsu Pavel Oplt, reakce řidičů i firem jsou hodně různé.

"My se setkáváme především s firmami a s řidiči, kteří se vyšetřit chtějí. Nicméně, reakce jsou různé. budou určitě firmy, které to považují za zbytečnost a dokonce jsme slyšeli, že jde o šikanu řidičů."

Podobně rozporuplně vnímají neuropsychologická vyšetření samotní řidiči, jak potvrzuje Petr Studeník ze Sokolova.

"Jsme jediní v Evropě, kdo tato vyšetření musí podstupovat. Na jednu stranu je to dobře, ale na druhou stranu by to nemuselo být. Většina řidičů si to platí sama a až zpětně na základě stvrzenky jim to firma proplatí."

Samotné vyšetření stojí od 2 000 do 5 000 korun a je i časově náročné, a to proto, že bývají dlouhé objednací doby. Součástí je pohovor s psychologem, elektroencefalografické vyšetření EEG a neurologické vyšetření, které může probíhat ve dvou kolech.

"Řidiči postupují do druhého kola, protože je u nich zjištěno závažnější onemocnění. Cílem je řidiče vyléčit, což se v řadě případů daří - po vyléčení mohou řídit dál - ale je určité procento řičů, u kterých léčba není možná nebo je onemocnění tak závažné, že nelze vyléčit."

Za tři čtvrtě roku platnosti zákona podstoupilo neuropsychologické vyšetření pouze 40 000 profesionálních řidičů, jezdících s auty nad 7,5 tuny. Zbývají čtvrt milión by toto vyšetření měl absolvovat do konce roku, takže není dobré s ním otálet. A podle neurologa Oldřicha Vyšaty nemá smysl spoléhat na to, že by se tato zákonná povinnost v nejbližší době zrušila.

"Podle našich informací to není v plánu. Ministr dopravy prohlásil, že v politickém spektru není ohledně této problematiky shoda, takže k žádným změnám nedojde."

Spustit audio