Vykácejme džungli

18. červenec 2006

Vysoké finanční pokuty a tvrdý bodový systém donutily většinu z nás od července výrazně si hlídat dodržování pravidel silničního provozu, a zároveň si tak daleko více uvědomujeme dopravní značky kolem silnic. Na řadě míst ale vidíme značky zcela zbytečné. Jak vyčistit silnice od zbytečných dopravních značek a kdo může přehodnotit dopravní značení? Mohou to nějak ovlivnit samotní řidiči?

Ministerstvo dopravy i Policie ČR si podle svých šéfů velmi dobře uvědomují tento problém a obě instituce proto vyhlásily revizi dopravního značení.

"Policie se dopravním značením zabývá zcela systematicky, protože má na to své dopravní odborníky. Zabývají se touto problematikou z pohledu závad, tedy chybějící, poškozené nebo jinak vadné dopravní značení. Začátkem tohoto měsíce vydal policejní prezident pokyn k revizi dopravního značení z hlediska jeho smysluplnosti," vysvětluje šéf dopravních policistů Zdeněk Bambas, podle kterého ale problémy především se značkami omezující rychlost nejsou tak veliké, jak se řidičům zdá. "Já bych se nevyjadřoval tak skepticky jako řidičská veřejnost. Samozřejmě, na mnoha místech je rychlost omezena zbytečně, ale není to tak katastrofální."

Jenže chybějících anebo naopak zbytečných značek je na našich silnicích víc než dost. Například při výjezdu z Fulneka na Odry chybí cedule označující konec obce, takže řidič by do následného táhlého kopce měl jet 40 km/h, protože právě taková je nejvyšší povolená rychlost v obci, po zhruba pěti kilometrech může přidat na 70 km/h, aby vzápětí po 100 metrech opět snížil na 50 km/h. Nebo další příklad: příkazová značka před tunelem rozsviť světla je zcela zbytečná, přičemž značka ukončující tento příkaz po vyjetí z tunelu může být až matoucí, přestože podle zákona neruší povinnost celodenně svítit A toto všechno by měla vyřešit právě probíhající revize dopravního značení, která by podle ministra dopravy Milana Šimonovského měla už brzy přinést výsledek. "První výsledky revize by měly být známy u do konce tohoto měsíce. Do konce prázdnin bychom měli mít zmapovány i další méně významné komunikace. Na tomto základě přistoupíme ke zpracování dopravně-bezpečnostních auditů, které by ukázalo, že možné například změnou dopravního značení zvýšit plynulost dopravy při zachování bezpečnosti."

Jenže věc má háček, s výjimkou dálnic a rychlostních komunikací, které jsou ve správě státu, respektive ministerstva dopravy, má dopravní značení na starosti příslušný silničně-správní úřad. A přestože se většinou řídí doporučením policie, bývá náprava podle majora Rostislava Plachého někdy záležitostí i několika týdnů. "Bohužel, setkáváme se poměrně často s tím, že trvá i měsíce než je příslušné dopravní značení odstraněno nebo naopak osazeno nové."

Přesto nemá smysl to vzdávat, naopak i samotní řidiči mají možnost upozornit třeba i prostřednictvím policie příslušný úřad na chybějící či naopak přebývající dopravní značku anebo občané mohou i sami navrhovat zlepšení dopravní situaci. Například na pražském magistrátu podle šéfa tamního silničně-správního odboru Miroslava Rajcharta podněty od občanů vítají. "Návrhů je nespočet. První jsou od našich zaměstnanců. Další návrhy chodí z městských částí. Třetí jsou návrhy od občanů a institucí. Mohu ubezpečit, že se všemi návrhy zabýváme, jsou vyhodnoceny a je-li to možné je jim vyhověno."

Spustit audio