Zjišťování poslechovosti stanic ČRo

16. září 2019

Průzkum poslechovosti probíhá formou dotazníkového šetření na ročním souboru 30 000 respondentů vybraném tak, aby byl reprezentativní pro populaci České republiky starší 12 let.

Poslechu zdar, Radiožurnálu zvlášť…

30 let poslouchám denně český rozhlas, po 30 % Radiožurnál, Prahu, Plus a 10% Vltavu. Zajímalo by mne, jak se to u vás v poslechovosti projeví, zda to vůbec poznáte a jestli by nestálo za to dávat poslechovost celého ČRo do kupy.

Zdraví

M. P.

____________________________________________________________________

Vážený pane,

děkuji Vám za dotaz adresovaný v kopii generálnímu řediteli Českého rozhlasu. Dovolte mi, abych Vás informoval o způsobu, jakým se zjišťuje poslechovost rozhlasových stanic.

Komerční i veřejnoprávní rozhlasové stanice zjišťují poslechovost prostřednictvím výzkumu Radioprojekt, který společně realizují firmy Median a STEM/MARK. Výzkum probíhá formou dotazníkového šetření na ročním souboru 30 000 respondentů vybraném tak, aby byl reprezentativní pro populaci České republiky starší 12 let. Do dotazníku jsou zahrnuty otázky na nejčastěji poslouchané stanice i na frekvence jejich poslechu v jednotlivých časových intervalech. Konkrétní otázky znějí například takto: Kterou rozhlasovou stanici jste poslouchali včera? Kterou rozhlasovou stanici jste poslouchali v posledních sedmi dnech? Sběr probíhá kontinuálně padesát týdnů v roce metodou telefonních rozhovorů. Cílovou skupinou jsou lidé ve věku 12–79 let. Data vzešlá z výzkumu slouží komerčním stanicím i veřejnoprávnímu Českému rozhlasu a poskytují spolehlivé informace o poslechovosti ČRo a jejího vývoje v průběhu dne. Na financování tohoto výzkumu se podílejí všechna zúčastněná média, tím je vyloučen bezprostřední finanční vliv některého z nich. Více informací o provedených výzkumech naleznete na následujících odkazech:

http://www.median.eu/cs/medialni-vyzkumy/  

http://www.radiotv.cz/tag/poslechovost-radii /

Výstupy z provedeného výzkumu pak informují veřejnost o podílu jednotlivých mediálních domů či skupin na celkové poslechovosti. Podíl Českého rozhlasu jako celku činí momentálně zhruba 22 procent. Informace o poslechovosti jednotlivých stanic Českého rozhlasu jsou důležité spíše jako interní sdělení, neboť nelze měřit hodnotu stanice zřízené na základě zákona a povinné připravovat zákonem stanovený okruh pořadů počtem posluchačů, jako je to u komerčních stanic, u nichž jde o základní a nejdůležitější kritérium.

Se srdečným pozdravem

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio