Digitální budoucnost BBC
BBC vydala svůj kreativní plán na nadcházející rok. Řeší v něm strategické výzvy, kterým čelí všechna média dnešní doby. Dvě z nich nás zaujaly – digitalizace a boj s falešnými zprávami.
Vysílání BBC denně sleduje 44 milionů Britů. Toto obrovské číslo znamená pro britský mediální dům také velkou dávku odpovědnosti. Jeho povinností je být relevantním zdrojem informací reflektujícím realitu 21. století. Podle BBC bude následující dekáda ve znamení udržení dvou front – tradiční mediální produkce, tedy televizního a rozhlasového vysílání, a přechodu na digitální platformy, které se v následujícím období stanou hlavním nosičem mediálního obsahu.
První kroky digitální „transformace“ jsou patrné již v právě zveřejněné strategii. Celou si ji můžete přečíst zde: http://downloads.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/howwework/reports/pdf/BBC_Annual_Plan_2017-18.pdf
Zacíleno na mladé
Cílem „digitální reformy“ BBC je přilákat zejména mladou generaci, která vyrostla na videích You Tubu a sdílení a lajkování na sociálních sítích. Je pro ni proto přirozené na těchto místech také čerpat informace.
V jádru digitalizace BBC stojí online zpravodajství. BBC ve strategii uvádí, že prostřednictvím internetového obsahu chce vyvážit své stávající publikum, jinými slovy přivést ke zprávám kromě mladé populace také ženy a skupiny s nižšími příjmy. Součástí plánů je vývoj zpravodajství ušitého na míru jednotlivcům v mobilní zpravodajské aplikaci (personalizovaný obsah), využívání vertikálních videí (ideální svým formátem pro zobrazování na mobilech) a živé videopřenosy. Živá videa jsou hitem Facebooku a You Tubu. BBC se proto chce zaměřit na tvorbu vlastního obsahu a distribuovat ho tímto způsobem jak na svém webu, tak na platformách sociálních sítích.
BBC dále posílí tým datových novinářů, kteří budou analyzovat události na základě velkého objemu dat. Své závěry budou čtenářům servírovat formou grafik a vizualizací. Záměrem BBC je také zesílit boj proti falešným a zavádějícím zprávám, které kolují po internetu. Pozornost novinářů BBC bude nově zaměřená také na sociální sítě, nejvíce sdílené příspěvky budou ověřovat (fact-checking) a v případě, že najdou faktické chyby, budou na ně upozorňovat. Aby tato snaha měla co největší dopady, chystá se BBC domluvit na spolupráci při odhalování fake news přímo s Facebookem.
Další zajímavou věcí, kterou BBC chystá, je koncept tzv. slow news, tedy doslova pomalých zpráv jako protikladu trendu zrychlování zpravodajství, které mnohdy vede k přebírání neověřených zpráv a k chybám za cenu poskytování informací v téměř reálném čase. BBC zastřeší síť akademických institucí, nezávislých think-tanků a dalších odborníků na různé oblasti, kteří budou hlouběji studovat a analyzovat aktuální problémy. Výsledky těchto analýz pak budou šířeny primárně v online světě, na sociálních sítích a v mobilních aplikacích.
Svět technologií volí BBC mimo jiné i jako programové téma příštího roku. Pořady s mottem Tomorrow´s World (Svět zítřka) budou lidem vysvětlovat současnou vědu a techniku. Hlavní orientace bude na oblast zdravotnictví – transgender, psychická onemocnění, stárnutí populace –, kosmonautiky a zelené energie.