Do boje s falešným zprávami se chce pustit i Evropská komise

03660046.png

Rozmach falešných a manipulativních zpráv na internetu je trnem v oku nové komisařky pro digitální ekonomiku Mariye Gabrielové.

Proto jako jednu ze svých první iniciativ oznámila aktivnější boj Evropské komise s dezinformacemi šířenými v online světě. Bulharka Mariya Gabrielová zdědila digitální portfolio po komisaři Oettingerovi, který se přesunul na agendu rozpočtu.

Jak má konkrétně nový plán boje s fake news vypadat? Informaci o tomto záměru přinesly evropské servery EUObserver a Euractiv. Zatím komisařka oznámila dva kroky. V prvním chce založit expertní skupinu, která by jí měla radit, jak šíření dezinformací na internetu účinně bránit. Není zatím jasné, jaké bude mít tato skupina složení. Podle komisařky má ale jít o širokou spolupráci médií, občanských iniciativ a firem.

Druhý krok nastane během dvou až tří měsíců, kdy bude k tomuto tématu spuštěna veřejná konzultace. Veřejné konzultace bývají často předzvěstí legislativního návrhu. Ten však zatím Mariya Gabrielová označila za předčasný. Podle jejích slov se chce Komise nyní zaměřit na koordinační opatření, tak, aby v EU fungovaly efektivní mechanismy, jak šíření falešných zpráv co nejvíce ztížit.

Během následujícího měsíce chce Komise přijít s požadavky, podle kterých by měly soukromé společnosti – zprostředkovatelé obsahu jako například Facebook nebo Twitter – odstraňovat jistý typ příspěvků. Podle komisařky je zapotřebí jednotný unijní přístup, aby platila stejná pravidla pro odstraňování obsahu ve všech členských státech EU.

Možná to však nepůjde úplně hladce. Je možné čekat od firem, kterých se opatření nejvíce dotknou, jako jsou sociální sítě, vzdor. Obzvláště tehdy, pokud by pravidla přece jen nakonec dostala závaznou legislativní podobu. Dosud totiž online zprostředkovatelé mohli spoléhat na to, že podle existujících evropských předpisů nenesou odpovědnost za obsah, který na těchto platformách sdílejí jejich uživatelé.