Emoce a žurnalistika v post-faktické době

03660046.png

Vidíte propast mezi hodnotami tradiční žurnalistiky, jako je objektivita, přesnost, vyváženost, a sociálními médii? Lze tyto světy navzájem propojit? Profesor Beckett se domnívá, že ano.

Upadá důvěra v tradiční média. To je neustále opakovaný fakt posledních let. Profesor Charlie Beckett z London School of Economics and Political Science zveřejnil zajímavý komentář, jak by novináři v dnešní tzv. post-faktické době měli pracovat na tom, aby byli pro své publikum důvěryhodní.

Základním východiskem jeho úvahy je silné využití digitálních technologií ovlivňujících společnost a ekonomiku. Beckett svůj komentář staví na pozadí zásadních „kulturních, strukturálních a etických“ proměn v žurnalistice. Domnívá se, že důvěra v média může být obnovena tím, že novináři budou cíleně a chytře pracovat s emocemi.

Jak? Využít by podle něj měli zejména prostor sociálních médií. Nezacházet s ním pouze jako s marketingovým nástrojem, ale jako s prostředkem, s jehož pomocí se lze přiblížit životu lidí, jejich pocitům, ale také realitě. Žurnalistika by se neměla bránit zapojení emočního prvku. Klíčem je zapojit publikum a navázat s ním úzký kontakt. Toto spojení přitom profesor Beckett nechápe jako příklon k bulvarizaci tradičních médií a honu za senzacemi. Chápe ho spíše jako způsob, jak novinařinu přiblížit problémům čtenářů, diváků, posluchačů tím, že budou sami interaktivně zapojeni do nastolených témat a vznikne prostor pro diskusi o různých pohledech, které novináři zprostředkovávají.

Tento koncept, jak důvěru v média posílit, nazývá Charlie Beckett „propojená emoční žurnalistika“. Jeho komentář naleznete zde: http://blogs.lse.ac.uk/polis/2017/09/05/emotionally-networked-journalism-regaining-trust-rebuilding-truth/?pfstyle=wp