Hudba na Dvojce, čeština ve vysílání a další
Pokud slovo nese obsah, najde si svého adresáta
Dobrý den, pane doktore, poslouchala jsem tento týden odpolední program (25. 8. 2016), kde jste byl hostem.
1/ Mluvili jste o programu 12 ve 12, jsem ráda, že nebude takto pokračovat, ani už jsem do rozhlasu nepsala, učinili tak jiní. Vadilo mi, že se tam hrají stejné písničky jako v jiných pořadech, už se to skutečně nedá poslouchat, stále jedny a tytéž písně. K tomu většinou strašné komentáře – kromě pana Richarda Pachmanna, byl inteligentní, věcný, zajímavý. Nebylo by možné hrát ještě nějakou jinou hudbu, novější tvorbu osvědčených písničkářů?
2/ Do programu volala paní, která velmi brojila proti panu Zbygniewu Czendlikovi – doufám, že jeho program nezrušíte, mám ho moc ráda, je to člověk otevřený, zajímavý, má zajímavé hosty a témata. Takových lidí je málo a jsou přínosem pro ty, kteří chtějí naslouchat a přemýšlet. Myslím, že o jeho kvalitách svědčí i oblíbenost v jeho farnosti. Díky za něho.
3/ Díky za Zuzanu Maléřovou, patří ke vzácnému koření, dokáže proniknout do hloubi duše člověka a ukazovat na to lepší v člověku.
4/ Vadí mi i jiným, kteří volají přímo do pořadu, že jsou besedy se zajímavými lidmi přerušovány naplánovanými písněmi, není potom čas na probrání tématu, myšlenky jsou přerušovány dlouhými hudebními vstupy, nestačilo by zahrát po delším vstupu 2×, 3× za hodinu hovoru? Myslím, že ve výsledku je hudební produkce delší než mluvené slovo. Například beseda s panem Svěrákem, ten je vždy zajímavý a myslím, že jemu vůbec nevadí mluvit delší dobu. Totéž bylo s panem Zb. Czendlikem, který přijede z dálky, je zajímavé ho poslouchat, ale v pořadu Host do domu se toho moc nestihlo, stále se hrálo. Myslím, že hudba na Dvojce není silnou stránkou. Dvojku poslouchám kvůli mluvenému slovu, které je zde kvalitní, ale…
5/ …vadí mi chyby, kterých se dopouštějí profesionálové:
A/naprosto tradiční je dvěmi – jak je možné, že je tento tvar tak oblíben?
B/ Dále se jedná o množné číslo středního rodu - např. velké okna, hezké děvčata – též pravděpodobně nenaučitelné.
C/ Dále mi vadí chybná výslovnost francouzských jmen nebo slov, dnes je výslovnost i na internetu: např. jméno Poirot – výslovnost je Puarot, upozornil na to i pan Frej v Toboganu. Nyní v TV bude Pevnost Boyard – stejný problém, vyslovují "bojár", je to neposlouchatelné- Máte v rozhlasu (nebo i televizi) poradce na výslovnost?
Vaše práce je asi náročná, ale profesionálové by měli mít mluvu bezchybnou - např. pan Petránek, pan Šmoldas, pan Pachman a mnozí další z pořadu Jak to vidí, velmi zajímaví a inteligentní lidé. Jsem ráda, že v našem národě máme takové lidi.
Mějte se hezky a hodně vytrvalosti ve Vaší práci.
Věra Říhová, Láz u Příbramě, poslední vesnice před hlubokými brdskými lesy
Vážená paní Říhová,
zdravím Vás do krásného kraje, který je zatím (naštěstí) trochu stranou turistického ruchu, což mu jen prospívá. Váš dopis obsahuje řadu zajímavých témat a podnětů, a jestli dovolíte, budu se jim věnovat postupně, ve stejném pořadí, jaké jste stanovila.
1) Hudba na Dvojce je častým tématem dopisů, které docházejí na mou adresu. Posluchači Dvojky jsou kultivovaní inteligentní lidé a právem požadují, aby i hudební složka programu byla na odpovídající úrovni. Doufejme, že změna pořadu Dvanáct ve dvanáct za nový pořad Hudební menu splní Vaše očekávání. Tento pořad má být zaměřen tematicky na určitý žánr, výročí, autora hudby, film či divadelní představení apod. a má být sjednocen komentářem, který se bude týkat jednotlivých hudebních čísel. Váš podnět, aby se ve vysílání Dvojky více objevovala tvorba českých písničkářů, může být naplněn například i v dramaturgii tohoto nového pořadu. Proto jej předám vedení Dvojky, aby s ním dále pracovalo.
2 a 3) Vaši chválu pana Zbygniewa Czendlika a Zuzany Maléřové rád předám šéfredaktorovi stanice Martinu Gromanovi. Je to doklad toho, že posluchačům Dvojky záleží na obsahu sdělení. A zároveň je to výzva pro dramaturgy stanice, aby vytvářeli takové programové formáty, které by daly prostor těm, kdo mají skutečně co říci.
4) Tento bod - nevhodné narušování slova hudbou - úzce souvisí s předchozími větami. Pokud slovo nese obsah, najde si svého adresáta. Ovšem pokud je povrchní, není problém opustit je kdykoli, třeba v polovině věty, a pustit písničku. Dvojka - jako celý Český rozhlas - by si měla zakládat na tom, že vysílá pro lidi, kteří chtějí a umějí poslouchat a naslouchat. Takto bych zobecnil velmi časté výtky směřující stejně jako Vaše připomínka k necitlivému, mechanickému přerušování mluveného slova hudbou. A takto také jednám s programovou ředitelkou Českého rozhlasu i s šéfredaktorem Dvojky, když jim předávám poselství, která mi adresují posluchači Českého rozhlasu.
5) Mnozí posluchači Českého rozhlasu včetně Vás mne často upozorňují na chyby v gramatice a na porušování ortoepických norem. Vždy je dobré, když své stížnosti doprovodí konkrétními příklady tak, jak jste to učinila Vy. Souhlasím s Vámi - a pokud dovolíte osobní poznámku, mám pocit, že příští generace už bude sjednocení 3. osoby množného čísla u ženského a středního rodu pociťovat jako příznakově neutrální, byť si to vůbec nepřeji. Vám i mně tvar "velké okna" vadí a já ho při své redaktorské práci důsledně opravoval, ale četnost výskytu tohoto tvaru je opravdu zarážející. Někdy si prostě jazyk prorazí cestu tam, kde bychom to nečekali a nechtěli. Jazyk je systém směřující k řádu, ale je plný výjimek a nepravidelností, takže nelze předem jednoznačně určit, kudy přesně se bude ubírat. Věřme, že spisovná čeština si ponechá náležité tvary středního rodu, upozorňujme na nesprávné používání ženských tvarů, a při tom sledujme, kam se vývoj ubírá. Více dělat nemůžeme.
Přeji Vám, vážená paní Říhová, krásné slunečné dny a srdečně Vás zdravím.
PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu