Hudební podkres dopravního zpravodajství
Dramatické hudební prvky ve zpravodajských relacích mají zvýraznit naléhavost a důležitost obsahu.
Pane doktore,
jak jsem zjistil, nejsem sám (ročník 1966), kdo neblaze vnímá zvukové efekty (rytmické zvuky) doprovázející, podbarvující dopravní vysílání (poslouchám Český rozhlas Dvojku a Radiožurnál).
Často se stane, že mi podstatná informace unikne, protože mluvené slovo je natolik narušeno „duněním“ (vnímáno z mého pohledu – tedy spíše poslechu), že ho nezpracuji.
Prosím vás o posunutí tohoto podnětu z vašeho stolu na stůl příslušného pracovníka.
Zdravím vás
Jiří Hrbek
Vážený pane Hrbku,
děkuji Vám za kritickou poznámku k hudebnímu podkresu dopravního zpravodajství. Je to postup, který začaly používat ke zvýšení účinku zejména komerční stanice.
Dramatické nebo rytmické hudební prvky mají zvýraznit naléhavost a důležitost obsahu. Postupně se některé formální postupy dostaly z komerčních médií i do praxe médií veřejné služby. Dodávám, že toto je mé vysvětlení, nikoli obhajoba.
Chápu, že někteří posluchači včetně Vás z různých důvodů tento jev nemají v oblibě – buď komplikuje jejich zvukový vjem (mluvené slovo je hůře srozumitelné), nebo je ruší v soustředěném poslechu. Proto předávám Váš kritický postřeh vedení Zpravodajství Českého rozhlasu.
Přeji Vám pěkný víkend a srdečně Vás zdravím.
PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu