Hudební podkres dopravního zpravodajství

2. srpen 2017

Dramatické hudební prvky ve zpravodajských relacích mají zvýraznit naléhavost a důležitost obsahu.

Pane doktore,

jak jsem zjistil, nejsem sám (ročník 1966), kdo neblaze vnímá zvukové efekty (rytmické zvuky) doprovázející, podbarvující dopravní vysílání (poslouchám Český rozhlas Dvojku a Radiožurnál).

Často se stane, že mi podstatná informace unikne, protože mluvené slovo je natolik narušeno „duněním“ (vnímáno z mého pohledu – tedy spíše poslechu), že ho nezpracuji.

Prosím vás o posunutí tohoto podnětu z vašeho stolu na stůl příslušného pracovníka.

Zdravím vás

Jiří Hrbek


Vážený pane Hrbku,

děkuji Vám za kritickou poznámku k hudebnímu podkresu dopravního zpravodajství. Je to postup, který začaly používat ke zvýšení účinku zejména komerční stanice.

Dramatické nebo rytmické hudební prvky mají zvýraznit naléhavost a důležitost obsahu. Postupně se některé formální postupy dostaly z komerčních médií i do praxe médií veřejné služby. Dodávám, že toto je mé vysvětlení, nikoli obhajoba.

Chápu, že někteří posluchači včetně Vás z různých důvodů tento jev nemají v oblibě – buď komplikuje jejich zvukový vjem (mluvené slovo je hůře srozumitelné), nebo je ruší v soustředěném poslechu. Proto předávám Váš kritický postřeh vedení Zpravodajství Českého rozhlasu.

Přeji Vám pěkný víkend a srdečně Vás zdravím.

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio