Jak publikovat na sociálních sítích?

25. září 2017

Na sítě jsou umisťovány nejzajímavější části rozhovorů, které mají inspirovat uživatele k návštěvě webu nebo k poslechu celých záznamů.

Vážený pane Pokorný,

obracím se na Vás s prosbou, zdali by bylo možné prezentovat pořady Českého rozhlasu na sociálních sítích a na webu s nebulvárními titulky a citacemi. Přes Facebook jsem si přečetl na profilu Českého rozhlasu Plus následující:

„Mně nebude nějaký cizí člověk říkat, jestli moje dítě může mít mobil, nebo ne. Já jsem matka a já mám právo o tom rozhodovat,“ tvrdí Michaela Jílková v Pro a proti s pořadatelem dětských táborů Miroslavem Topinkou. Je dobré, aby měly děti na táborech mobilní telefony? Celé video + článek:“

Ve videu je jen věc vytržená z kontextu a není v něm podstatná informace, o které paní Jílkové šlo, a sice že ona sama vyžaduje mobilní telefon u dětí pouze jako komunikační prostředek a je proti tomu, aby děti při programu používaly chytrý telefon na Facebook, hraní her apod.

Nechci se zastávat ani jedné diskutující strany, ale když se vezme jen kousíček projevu paní Jílkové a ve videu není ono podstatné sdělení jejího názoru, nutně následuje to, co se pak stalo, a sice negativní komentáře a hodnocení osoby Michaely Jílkové.

Netvrdím, že by onu citaci v pořadu Pro a proti ze dne 27. 7. 2017 nesdělila, ale velmi bych se přimlouval za to, aby byly názory hostů Český rozhlasem podávány komplexně, a ne tak, aby pouze přitáhly pozornost.

Zároveň uznávám, že podstata jejího názoru v článku sice je, ale až na posledním místě a je mu věnován velmi malý prostor, takže více čtenářské pozornosti přitáhne výše zmíněná citace a hlavně bulvárně laděn obsah článku včetně jeho nadpisu. Pořad jsem si poslechl a Michaela Jílková svůj pohled několikrát zdůrazňovala a vysvětlovala.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1992204847526728&id=424114981002397&p=0&av=1763970898&refid=52&_ft_=top_level_post_id.1992204847526728%3Atl_objid.1992204847526728%3Apage_id.424114981002397%3Athid.424114981002397

Děkuji Vám za odpověď.

Se srdečným pozdravem

Kamil Fajmon


Vážený pane Fajmone,

děkuji Vám za podnět k tématu, které je podle mého názoru z hlediska vývoje mediální scény stále aktuálnější. Příspěvek, na který upozorňujete, jsem si pozorně prostudoval. Co se týče článku, shrnujícího hlavní momenty pořadu Pro a proti, jsem toho názoru, že dostatečně vystihuje linii argumentace obou hostů. V článku se píše, že paní Jílková je proti zákazu mobilů na táborech, protože chce, aby byl umožněn kontakt dítěte s rodiči z důvodu kontroly, a že zároveň nesouhlasí s tím, aby děti využívaly mobil jako alternativní program k táborovým aktivitám.

Článek také uvádí, že pan Topinka zastává opačný názor, a sice že mobily ruší táborový program a rodiče mohou dostat od dítěte informace, které nevykreslují celý kontext dané situace. Domnívám se tedy, že článek poskytuje korektní souhrn názorů obou hostů pořadu.

K samotným sociálním sítím, resp. Facebooku, mohu uvést tolik, že je to další komunikační kanál, který Český rozhlas využívá proto, aby obsah vytvářený podle přísných edičních pravidel nabídl dalšímu okruhu respondentů. Způsob komunikace na těchto sítích je do značné míry ovlivněn zkratkovitostí, v tom s Vámi souhlasím.

Je třeba vzít na vědomí, ať si o tom myslíme cokoli, že ona zkratkovitost, emocionálnost je realitou tohoto prostředí. Jistě by bylo možné zvolit jiný titulek, v minulosti se několikrát stalo, že na základě mého doporučení byly titulky na webových stránkách Českého rozhlasu měněny právě z důvodu přílišného zjednodušení (až banalizace) obsahu.

Jsem toho názoru, že článek, o němž je řeč, není ten případ. Je to doslovná citace Michaely Jílkové vystihující postoj, který v pořadu hájila. Důležitý je v daném případě odkaz na zmíněný shrnující článek a nezkrácený audio záznam pořadu.

Vaši kritickou připomínku jsem nicméně předal rozhlasovým pracovníkům, kteří mají správu příspěvků na sociálních sítích na starosti. Cituji jejich pohled na věc: „Povaha sociálních sítí je taková, že možnosti publikování komplexních myšlenek jsou dost omezené. Podívejme se například na Twitter, kde je omezení 140 znaky. U Facebooku z našich zkušeností vyplývá, že při pokusu o prezentování složitějších myšlenek uživatelé náš příspěvek přeskočí. Proto na sociální sítě umisťujeme ty nejzajímavější části, kterými chceme přilákat uživatele k návštěvě našeho webu nebo kanálů na YouTube, kde jsou rozhovory umístěné v nezkrácené podobě.“

Editoři sociálních sítí Českého rozhlasu mají složitou úlohu: musí postupovat ve shodě se zvyklostmi těchto sociálních sítí (mezi něž bohužel patří i jistá trivializace témat v titulcích), a zároveň jsou vázání přísnými pravidly platnými pro editování příspěvků média veřejné služby. Každá dobře míněná připomínka je cennou zpětnou vazbou. To plně platí o Vašem dopise.

Doufám, že mou zprávu přijmete s pochopením. Pokud byste do budoucna narazil na příspěvek, který by z Vašeho pohledu byl zpracován nekorektně, budu rád, když mi o tom napíšete.

S pozdravem

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio