Jaká jsou kritéria pro zařazení informace do zpravodajské relace?

19. květen 2017

Informační hodnota zprávy je odvozena od toho, zda přináší to, co je mimořádné, co mění stav věci, případně její zasazení do širšího kontextu.

Dobrý den,

tuším, že minulý týden jste v rámci zpráv na Radiožurnálu informovali o tragédii na svatbě v Indii, kdy se zřítila zeď a zabila dvacet čtyři lidí včetně dětí.

Zajímalo by mě, jakou má podle vás tato informace pro občany České republiky informační hodnotu. Komu vědomí o této tragédii pomůže při nějakém rozhodování? Co je podle Vás přínos této zprávy?

Děkuji.

Hana Urbánková


Vážená paní Urbánková,

dovolte, abych Vám vysvětlil své stanovisko k Vašemu dotazu. Zpráva z 11. května, na kterou odkazujete, informuje o neštěstí v západoindickém státě Rádžasthán, při němž zahynulo nejméně dvacet čtyři lidí. Chápu Váš postoj k negativně laděným informacím. Toho špatného se děje víc než dost a člověk má někdy pocit, jako by už na světě nebylo místo pro něco potěšujícího.

Ovšem rád bych, abyste vzala v úvahu, že hledat a představovat pozitivní, povzbuzující momenty není úkolem žádného profesionálně vedeného zpravodajství.


Obecně vzato, úlohou zpravodajství je hledat to, co je mimořádné, co mění stav věcí, co z normy vybočuje. (Známý bonmot mluví o tom, že zpráva není, když kominík vyleze na střechu, ale když z ní spadne.) Pokusy koncipovat zpravodajské relace jako souhrn pozitivních informací (například koncepty tzv. bílých zpráv) se nesetkaly s úspěchem.


Můžeme debatovat o tom, proč tomu tak je, ale skutečností je, že ani veřejnoprávní média se nemohou zcela zříci zmíněných zásad, ačkoli proti některým komerčním médiím působí díky respektování zákonných norem a vlastních kodexů často podstatně méně dramaticky a afektovaně.


Mediální zpravodajství neslouží jako podklad pro rozhodování, to není jeho funkce. Informace jako podklady pro rozhodování jsou poskytovány specialistům v jednotlivých oborech a jsou zcela jinak editovány a strukturovány. Namístě je v tomto případě mluvit o informační hodnotě.

Těžiště Vámi zmíněné zprávy spatřuji v závěrečné pasáži zprávy, která následovala po informaci o neštěstí a počtu obětí: „Pády budov jsou v Indii poměrně běžné, zvláště během sezóny monzunových dešťů. Kvůli obrovskému příchodu lidí do měst za prací, nedostatku levného bydlení a horším předpisům začali stavaři používat méně kvalitní materiály nebo nepovoleně přidávat další patra.“

Toto zasazení do širšího sociálně-ekonomického kontextu je přidaná hodnota informace o katastrofě, která opravňuje její zařazení do zpravodajství média veřejné služby. Komerční média by tuto pasáž patrně nahradila podrobnostmi o obětech a podobnými emocionálně zabarvenými informacemi.


Na danou věc může samozřejmě existovat více úhlů pohledu. Pokusil jsem se představit Vám ten svůj a věřím, že jej přijmete s pochopením.


Srdečně Vás zdravím.

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio