Když je na Aljašce jaro

28. duben 2025

Je správné usilovat o ideální stav, ale není podle mne namístě požadovat jej, navíc v umělecké oblasti, kde hodně záleží na osobní interpretaci uměleckých výkonů.

Vážený pane ombudsmane,

uplynul nějaký čas, ale nezměnilo se vůbec nic. Jen paní Mahdalová už prý není šéfkou Dvojky. A co udělala, aby se v hudebních pořadech nechybovalo? Velké NIC. Na moje připomínky už ani neodpovídala. Lepší to není ani na regionálních frekvencích (pořad Country dostavník).

Poslal jsem stížnost panu Petru Sznapkovi, odpověď jsem nedostal. Jedno je ale asi téměř jisté - budeme platit víc. Psal jsem jako vždy slušně a věcně, ale co z toho? Že je prý v rozhlasovém kodexu napsáno, že posluchač je na prvním místě? Ale kdepak. Abyste byl v obraze, kopíruji níže, na co jsem si stěžoval.

S pozdravem

P. L.

 

Dobrý den.

Na internetu se v popisce pořadu Country dostavník píše, že: „V unikátních rozhlasových i soukromých nahrávkách, doplněných zasvěceným komentářem a informacemi, připomínáme aktéry, kteří se významně podíleli na popularitě těchto hudebních oblastí, ale hudební průmysl a v neposlední řadě ani rozhlasový éter jim i přes jejich velkou interpretační kvalitu nikdy nepřál (Foucmouk, Průdušky, Volupsije, Rychtáři, Cestáři a další). Dlouholetá zkušenost autora a průvodce pořadem, textaře Mirka Černého, známého z dřívější Country Pohody a Dvorany na Českém rozhlase Dvojka, je zárukou kvalitní i poslechově atraktivní hudební kulisy a dostatečným doporučením nejen pro vyhraněné fanoušky country, folku a trampské písně.“

Ve čtvrtek 20. 3. byla řeč o příchodu jara a pan Černý tvrdil: „Jednou z nejslavnějších na toto téma byla v roce 1949 jednička Johnnyho Hortona Když je na Aljašce jaro, kterou o deset let později nazpíval neméně slavný Kanaďan Hank Snow.“

Promiňte, ale co jsou to za nesmysly? A byly v tom pořadu i další. To má být ta dlouholetá zkušenost a zasvěcený komentář? Toto nabízíte posluchačům a nestydíte se? Za to máme platit vyšší rozhlasový poplatek? Trvá to už roky. Kdy už bude těm chybám konec? Nikdo se neomluví? Za správnost mluveného slova nikdo nenese odpovědnost? Autor za to dostává plný honorář? A opravdu je to píseň hlavně potvrzující příchod jara? Přece se v jejím závěru zpívá:

„I was as innocent as I could be

I didn't know Lil was Big Ed's wife-to-be

He took out his knife and he gave it a throw

When it's Springtime in Alaska, I'll be six feet below

(When it's Springtime in Alaska, he'll be six feet below)“

Takže je to vlastně spíše o nevinném umírání. V předchozích refrénech se sice zpívá: „When it's springtime in Alaska it's forty below...!, no ale je právě toto  vykreslení nadcházejícího jara to jaro v našem pojetí? Čtyřicet pod nulou? Pan Černý by neměl soudit jen podle názvu písně, ale měl by porozumět textu a vše posluchačům vysvětlit. Takže ne zasvěcený komentář, ale bláboly.

Pane řediteli, žádám na svou stížnost Vaše vyjádření. A také bych rád věděl, kdy už konečně chyby v pořadu nebudou.

________________________________________________________________________

Vážený pane,

děkuji Vám za informaci o předmětu Vaší stížnosti. Z naší předchozí korespondence jsem vyrozuměl, že chcete komunikovat přímo s pracovníky Českého rozhlasu, kteří mají rozhodovací pravomoci, kdežto mně takové pravomoci, jak jsme si vyjasnili, Statut ombudsmana ČRo nedává. Protože jste se na mne ale po čase obrátil, dovoluji si Vám na Váš dopis odpovědět.

Paní Lenka Mahdalová skončí jako šéfredaktorka Dvojky ke konci června, má k tomu osobní důvody a to je třeba respektovat. Mnohokrát se mnou hovořila o Vašich kritikách hudebních pořadů, řešila je se svými spolupracovníky i s autory těch pořadů. Není to tedy tak, že by Vaše připomínky ignorovala. Samozřejmě jako každý šéfredaktor by chtěla, aby kvalita vysílání byla co nejvyšší. Ovšem to, co požadujete, by znamenalo odbornou oponenturu každého scénáře, někdy spíše kolokvium, a to přesahuje možnosti nejen Českého rozhlasu, ale každého média. Příkladem je Váš pohled na text písně Johnnyho Nortona Když je na Aljašce jaro. Myslím, že jeho analýza by byla zajímavým předmětem vysokoškolského semináře. Když to vezmu z ryze praktického pohledu, píseň se tak skutečně jmenuje (When Its Spring Time in Alaska) a totéž se objevuje opakovaně i v jejím refrénu. Máte pravdu, není to lyrická píseň o krásách jara, ale to jarní téma v ní bezesporu přítomné je, byť v reverzní souvislosti, dalo by se v této souvislosti debatovat například o sémantickém oxymorónu, ale taková diskuse o textu patří, jak jsem uvedl, spíše na odborný seminář. Ale vzhledem k refrénu a názvu mi zařazení této písně do pořadu věnovaného příchodu jara mi nepřipadá nevhodné.

Je mi líto, že Vám hudební pořady Českého rozhlasu nepřinášejí pocity uspokojení, bohužel z naší dlouholeté korespondence soudím, že je to neodstranitelný stav. Svět není ideální místo, k ideálu se snažíme směřovat. Je správné usilovat o něj, ale není podle mne namístě požadovat onen ideální stav, navíc v umělecké oblasti, kde hodně záleží na osobní interpretaci uměleckých výkonů a také například na zdrojích, které se mohou navzájem lišit. Nicméně platí, co jsem Vám psal již mnohokrát, a sice že za každý racionální podnět jsou tvůrci pořadů vděční.

S díky za pochopení

Milan Pokorný, ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio