Koho si zasloužíme poslouchat?

16. srpen 2024

Neodvážil bych se určovat, koho ještě hrát a koho už ne.

Vážený pane ombudsmane.

Píšu Vám jako dlouholetý posluchač Českého rozhlasu. Již dlouhou dobu se mi nelíbí hudební vysílání. Buď vysíláte anglicky, nebo skoro stejně česky jako slovensky. Proti Slovákům nic nemám, je jich tu z cizinců nejvíc. Vadí mi jediný slovenský zpěvák, a to Vlado Müller. Tento člověk nejen že bral drogy, ale i zpíval nahý. Myslím, že je velmi špatným příkladem pro mladé, ale že když jste podporování penězi nás všech, tak si nezasloužíme ho poslouchat. Hrajete ho víc než Gotta, Pilarovou a Bílou dohromady. Byl bych rád, kdybyste si promluvil s tím, kdo má hudbu na starost. Je to snad Slovák?

Děkuji za odpověď.

J. H.

______________________________________________________________________

Vážený pane,

děkuji Vám za dopis. Hudební dramaturgové Českého rozhlasu jsou Češi a do jejich výběru se promítá jen to, jak co nejlépe motivovat posluchače, aby zůstali u vysílání té jejich stanice. Každá stanice má jinou cílovou skupinu, pro příklad: Radiožurnál spíše muže nižšího a středního věku, Dvojka spíše ženy nad padesát let, apod. Pravidelně se pořádají výzkumy, při nichž lidé vybraní podle mnoha kritérií a zastupující posluchače dané stanice hodnotí jednu navrhovanou písničku po druhé. Teprve tento průzkum ukáže, které skladby se zařadí do vysílání. Protože se průzkumy opakují, dochází k tomu, že některé písničky se vyřadí a jiné se naopak do vysílání dostanou – některé se „oposlouchají“, přicházejí nové hity apod. Nezáleží tedy na libovůli dramaturga, a už vůbec ne na tom, zda má, nebo nemá vztah ke slovenské kultuře.

O Richardu Müllerovi náhodou vím, že měl problémy s drogami, ale upřímně řečeno myslím si, že různé problémy s alkoholem, drogami, ve vztazích apod. mělo i mnoho jiných zpěváků. Neodvážil bych se určovat, koho ještě hrát a koho už ne. Myslím, že v díle je rozhodující, zda se lidi něčím osloví, a charakter jeho tvůrce nebo interpreta je druhotný. Jinak bychom měli problém třeba i se slavným Švejkem, jehož autor byl opravdu problematický člověk. Ale jak říkám, doporučoval bych oddělit život umělce od jeho díla, jinak se dostaneme k nekončícím sporům o to, kdo se jak provinil proti morálce. Tím pana Müllera nehájím, jen bych byl nerad tím, kdo bude určovat pravidla, podle kterých by se povolovala nebo zakazovala jednotlivá umělecká díla do vysílání Českého rozhlasu.

Váš dopis samozřejmě předávám hudebním dramaturgům Českého rozhlasu, je dobře, když budou mít i takovouto zpětnou vazbu.

Se srdečným pozdravem

Milan Pokorný, ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio