Kvalita mluvního projevu

1. prosinec 2017

Umělecká tvorba v Českém rozhlase se tradičně vyznačuje vysokou kvalitou mluveného slova.

Zdravím vás pane ombudsmane,

v neděli jsem poslouchala pohádku, pěkný příběh a srozumitelnost slov úžasná, poslech byl pro mě zážitek. Proč v poslední době u některých pořadů je srozumitelnost slov opomíjena?

Některé rozhlasové hry natočené v posledních letech tuto chybu mají, naopak z archivu (mnoho let staré) jsou perfektní. Ten samý problém má i Česká televize, kam jsem o této chybě už psala.

Problém není ve mně, já slyším velice dobře. Rovněž poslech přes internet někdy není kvalitní, to podle toho, jak bylo natočeno. Vadí mi, mám ráda, když poslouchanému slovu rozumím a mohu se v cítit do děje.

Prosím, kdybyste upozornil natáčecí týmy.

Děkuji a přeji Dvojce hodně úspěchů ve vytváření pořadů. Vybírám si pořady, které mě poučí, nutí mě k dalšímu bádání. Následně pak diskutuji s vnoučaty. Je to pěkná univerzita třetího věku.

Dobromila Machačová


Vážená paní Machačová,

děkuji Vám za milý dopis. Dávám Vám zapravdu ve Vašem názoru na kvalitu mluveného projevu. Umělecká tvorba v Českém rozhlase se tradičně vyznačuje vysokou, často až vzorovou kvalitou mluveného slova. A mělo by to tak zůstat i nadále.

Je třeba, aby veřejnost měla možnost jakéhosi referenčního bodu, k němž se může vztahovat jako k normě správné výslovnosti a dalších hodnot spjatých s mluveným projevem. Jsem rád, že ve své snaze o co nejvyšší kvalitu mluveného projevu se mohu opřít o posluchačské názory, jako je ten Váš.

Srdečně Vás zdravím a přeji Vám vše dobré.

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio