Měsíční pahorek v dlani

8. březen 2024

Jednotlivé tituly si vždy nacházejí své příznivce, ale také kritiky.

Dobrý den, vážený pane ombudsmane,

pan Turek připravil v r. 1991 dlouhý pořad Měsíční pahorek, jehož autorem je jistý francouzský spisovatel Bosco. Dal jsem si závazek, že to vyslechnu celé, ač mě to úplně vysílilo. Rozpaky tak velké, že si jen těžko vybavím zpětně podobné. To se netýká podaných špičkových hereckých výkonů, jež jsou zde famózní! 

Kdo stojí nad panem slovesným dramaturgem, aby jeho lapsusy/výběr/výkony eliminoval či korigoval? Jalovost křížená se svévolí rozmařilců jen zesílila podezření z akutní nekvality, zvlášť při pomyšlení, kolik literárních skvostů je ve vysílání naopak pomíjeno. Obří rozpočet rozhlasu zavazuje k vytváření ryzích hodnot, tento pořad dle mého je výsměchem imperativu kvalitní umělecké a povznášející tvorby pro rozhlasové publikum. 

Jsem zvědav na odpověď. 

V. H.

_____________________________________________________________________

Vážený pane,

děkuji Vám za dopis. Konzultoval jsem jej s vedoucí Tvůrčí skupiny drama a literatura ČRo a dovoluji si Vám sdělit závěry, které jsem učinil.

Četbu na pokračování z románu Měsíční pahorek v dlani připravila v roce 1991 redaktorka a překladatelka Blanka Stárková, pan Petr Turek v té době v Českém rozhlase nepracoval. To, že se Vám tato četba nelíbila, mne mrzí, ale je to bohužel neodstranitelná součást práce každého vydavatele a dramaturga. Čtenáři a posluchači se liší vkusem, zájmy, preferencí žánrů a dalšími aspekty a to znamená, že jednotlivé tituly si vždy nacházejí své příznivce, ale také kritiky. Problém by byl, kdybych ve své agendě měl více negativních reakcí na konkrétní titul, ale tak tomu v případě zmíněné četby není. Tím nechci Vaši kritiku zlehčovat. Seznámil jsem s ní vedení literární redakce a zároveň jsem si vyžádal informaci o počtu titulů, které se připravují do vysílání. Tvůrčí skupina Drama a literatura připraví pro letošní rok 2 379 premiérových dílů různých pořadů a 3 416 repríz. Jedná se o rozhlasové hry, dále literární pořady (četby, recitace) nebo komponované pořady, které v sobě zahrnují literární složku.

Ve svém dopise jste zmínil výtku, že řada kvalitních literárních děl je ve vysílání Českého rozhlasu opomíjena. Prosím pokud si najdete čas, napište mi, která díla byste si rád poslechl. Taková zpětná vazba je důležitá. Předám Vaše tipy dramaturgům tvůrčí skupiny a mohu Vám slíbit, že s nimi budou odpovědně pracovat.

S pozdravem a s díky za pochopení

Milan Pokorný, ombudsman Českého rozhlasu

___________________________________________________________________

Vážený pane ombudsmane, 

děkuji za Vaši podrobnou a vnímavou odpověď, s Vašimi postřehy v jádru souhlasím, poctivý a promyšlený přístup k vysílání je nepochybný.

Krátce a bez mučení se přiznávám, že jsem se nejspíš nechal unést bezprostředně po trpělivém vyslechnutí daného díla, a dávám Vám zapravdu v tom, že každý máme jiný vkus, očekávání či dokonce náladu ve chvíli poslechu. Nechal jsem si svůj pohled na věc znovu projít hlavou a uznávám, že mé rozladění bylo asi unáhlené. 

Opakuji, že herecké výkony byly, či jsou, špičkové. Můžete-li, berte to tedy, prosím, třeba i tak, že na poměrně velké ploše jsem necítil odpovídající přínos. Ovšem, jak píšete, je i toto jen jeden jediný názor.  Rozhodně mám pro práci tvůrčí skupiny Drama a literatura upřímný obdiv jak v šíři, tak detailech záběru. 

Pokud jde o díla, jež by mohla stát za úvahu ke zpracování - obecně vše, co představuje hlavní současné světové proudy. To je veliká výzva při obrovitánské produkci, byť výběr lze zúžit na nejlepší z nejlepších za pomoci selekce z výsledků různých světových literárních ocenění. Netroufám si hned teď uvést jména či tituly, ale budete asi souhlasit, že je spravedlivým očekáváním a nadějí českých posluchačů si dopřát prostřednictvím kvalitní rozhlasové nabídky právě to nejlepší, co nemáme vlastně v té obří potenci ani šanci registrovat, natož přečíst. 

Naznačuji útěk od průměrnosti, ba nudy směrem jak ke známým a slavným dílům, tak k novinkám. Měřítkem přitažlivosti vysílání by asi mohlo být zařazování děl, která jsou zřetelně úspěšné anebo ceněné ve vyspělých kulturních oblastech civilizovaného světa.

Každopádně díky za trpělivost, pokud jste dokázal dočíst až sem - a přeju Vám i kolegům zdar a radost z přinášení potěšení nám posluchačům Českého rozhlasu a Vltavy zvlášť, 

S úctou

V. H.

___________________________________________________________________

Vážený pane,

děkuji Vám za odpověď, jíž si vážím. Mám respekt k lidem, jako jste Vy. Je to poctivá debata. Pokud byste měl konkrétní podněty, budu rád, když mi je sdělíte.

S přáním všeho dobrého

Milan Pokorný, ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio