Nepřetržitá data na Zelené vlně

14. září 2017

Český rozhlas je jediným médiem, které shromažďuje aktuální dopravní informace 24 hodin denně.

Vážený pane doktore,

stížnosti na Zelenou vlnu jsou již celá léta a nikdo, ani Vy, s tím nic neudělal. Moderátoři se dlouze vykecávají, pouštějí záznamy telefonátů (kterým za jízdy v autě není vůbec rozumět), neohlašují významné dopravní události s velkým dopadem (například uzavření tunelu Blanka po celé délce), a když už, tak je ohlašují pozdě, když už jsou neaktuální.


Poslechněte si hlášení o dopravní situaci téměř jakéhokoliv slovenského rádia: již od roku cca 2003 zvládnou souhrn všech důležitých skutečností celého území Slovenska v časovém limitu cca do 40 sekund, včetně přehledu policejních radarů. Za posledních 15 let se toto Český rozhlas stále nenaučil, nikdo v ČRo dosud nepochopil to podstatné a ani se to nesnaží pochopit, a připomínky řidičů bohorovně ignorujete.

Proto si dovoluji navrhnout, abyste zrušili Zelenou vlnu úplně a zrušili i všechny zbytečné funkce, jako je ombudsman a podobně. Když si totiž zapnu navigaci ve svém mobilním telefonu, mám okamžitě přehled o situaci, ten přehled je aktuální, úplný a nemusím u toho poslouchat žádné hloupé žvanění.

Sami uznejte, že dopravní zpravodajství neumíte, neumíte se jej naučit a ani se nechcete zajímat, jak má vypadat efektivní dopravní zpravodajství. Posledních dvacet let je toho velmi výmluvným důkazem.


Jindřich Vavruška


Vážený pane Vavruško,

obsahovým jádrem Vašeho dopisu jsou připomínky ke službě, kterou veřejnoprávní rozhlas poskytuje účastníkům silničního provozu. Dovolte mi konstatovat, že dopravní zpravodajství je nedílnou součástí programového formátu každé moderní rozhlasové stanice zpravodajského či zpravodajsko-publicistického typu.

Důvodem je zájem samotných posluchačů o tuto službu. Svědčí o tom například fakt, že denně kontaktuje call centrum Zelené vlny pro dopravní informace v průměru 230 řidičů s aktuálními informacemi.

Šéfredaktor Radiožurnálu Ondřej Suchan ve svém zdůvodnění, proč Radiožurnál vysílá Zelenou vlnu, mj. uvádí:
„Zelená vlna je službou pro posluchače Radiožurnálu podporující bezpečnost na silnici. (Třicet až čtyřicet procent posluchačů Radiožurnálu poslouchá rádio v autě.) Je to také nezpochybnitelná veřejná služba – rychlé informování o dopravních komplikacích může zabránit dopravním nehodám (ztrátám na životech a materiálním škodám).
Zároveň je rádio ideálním prostředkem pro informování řidičů o bezpečnostních rizicích na silnicích a dálnicích. Do navigací se dostávají jen některé informace, navíc je nemá každý řidič, kdežto rozhlasový přijímač je součástí vybavení téměř každého vozu. Jiné informační kanály jako internet v mobilu nebo v tabletu jsou při řízení nebezpečné a zakázané.“

Vedle zájmu většiny posluchačů o dopravní zpravodajství má Zelná vlna i další funkce. Tato služba tak, jak ji Český rozhlas provozuje, je vnímána jako významná celospolečensky prospěšná aktivita. Dokladem tohoto tvrzení je účinná spolupráce Zelené vlny s Policií ČR, Zdravotnickou záchrannou službou, Hasičským záchranným sborem ČR a dalšími institucemi celostátního významu.

Data, jež Zelená vlna dodává do sdílených informačních systémů, jsou výše uvedenými organizacemi dále využívána a ty poskytují Českému rozhlasu reciproční služby. Jak uvádí šéfredaktor Ondřej Suchan, Policie ČR se Zelenou vlnou spolupracuje na rychlém dodání informací k posluchači, aby se předešlo případným vážným nehodám.

Od 1. listopadu 2016 bylo uvedeno do provozu nové call centrum Zelené vlny, a Český rozhlas se tak stal jediným médiem, které shromažďuje a zprostředkovává aktuální dopravní informace nepřetržitě 24 hodin denně.

Tyto informace zpracovává Český rozhlas přes nový systém, který je online spojen se systémem Národního dopravního infocentra v Ostravě (NDIC). Kvůli aktuálnosti a bezpečnosti na českých silnicích a dálnicích tak dochází k neustálé výměně dopravních informací.

Systém obsahuje dopravní informace od policie, hasičů, Ředitelství silnic a dálnic, informace o sjízdnosti silnic a dálnic, počasí i regionální dopravě včetně mapových podkladů a zvuků ZZV i posluchačů volajících na linku 800 553 553. Vysílání Radiožurnálu je pokryt i například tunelový komplex Blanka kvůli urgentním bezpečnostním dopravním hlášením (například pro případ těžkých nehod s požárem uvnitř tunelu atd.).

Pokud preferujete dopravní zpravodajství bez dalších zvukových prvků (telefonátů zpravodajů), doporučuji Vám k poslechu Dopravu Plus na stanici ČRo Plus – obsahově jde stejně jako na Radiožurnálu o celorepublikové dopravní zpravodajství, ale od Radiožurnálu se liší tím, že nepoužívá „zvuky“ a vstup redaktora je bez hudebně rytmického podkresu. Záznamy telefonátů na Radiožurnálu se používají jako doklad skutečnosti, že zpravodajové Zelené vlny (motoristé, kteří zavolají svůj pohled na situaci v jejich blízkosti) jsou důležitým zdrojem aktuálních informací a dokáží popsat situaci zcela konkrétně, protože jsou na místě.

K informacím o uzavření tunelu Blanka uvedl vedoucí redakce Zelené vlny Štěpán Janda následující: „Vzhledem k tomu, že máme redaktora přímo v Hlavní dopravní řídící ústředně Praha (společné pracoviště Policie ČR a Technické správy komunikací Praha), o mimořádnostech v pražském provozu víme. Není zřejmé, jaké uzavření Blanky má pan posluchač na mysli. Pokud jde o každodenní rutinu, kdy je regulován vjezd do tunelového komplexu v některém ze směrů, to je běžná věc. Na vjezdech do tunelu do určitého směru je provoz zastaven semaforem/závorou, aby se zabránilo vzniku kolony uvnitř tunelu (bezpečnostní pravidlo), a následně je provoz opětovným pouštěním a zastavováním dávkován do tunelu tak, aby byla uvnitř zachována plynulost dopravy bez kolon. Děje se tak už řadu let minimálně každý všední den v ranní i odpolední špičce. Obvykle o regulaci provozu v tunelech (nejčastěji na vjezdu do Mrázovky) i o kolonách vznikajících v důsledku této regulace informujeme. Jistě, ne vždy se do stopáže, vyhrazené pro Zelenou vlnu, vejdou veškeré detaily z pražského provozu.“

Samostatnou poznámku bych rád věnoval úplnosti dopravního zpravodajství. Zelená vlna, respektive dopravní zpravodajství na jednotlivých stanicích ČRo má vyhrazenou přesně časově danou stopáž. Tu je v případě potřeby možné prodloužit – ale bohužel nikdy nebude dopravní zpravodajství obsahovat veškeré informace o dopravním provozu v republice. Vždy se vybírají zprávy o událostech, které jsou z celostátního hlediska nejdůležitější. Může se tak stát, že například regulace provozu v Blance, což je v pražském provozu rutinní událost, nedosáhne takové priority jako kupříkladu vážné nehody na dálnicích s dlouhými kolonami a řádově delším zdržením, zasahujícím více motoristů. Vždy je to tedy otázka výběru priorit stanovovaných podle významu komunikace (na prvním místě jsou pochopitelně dálnice), rozsahu problému, počtu zasažených motoristů, délce zdržení atd.

Štěpán Janda se vyjádřil rovněž k srovnání rozhlasového dopravního zpravodajství s dynamickou navigací: „Dopravní zpravodajství na celoplošných stanicích Českého rozhlasu upozorňuje v rámci vyhrazené stopáže na největší problémy na území celé republiky, a to v jedné relaci společně pro všechny posluchače. Oproti tomu aplikace s dynamickou navigací v mobilu slouží individuálně každému uživateli zcela odlišným způsobem – filtruje data podle určení individuální polohy každého přístroje pouze na ta, která se daného uživatele a jeho trasy týkají.“

Redakce Zelené vlny v současné době řeší možnost delší stopáže dopravního zpravodajství, detailně vyhodnocuje práci jednotlivých redaktorů a pracuje na tom, aby se dopravní zpravodajství zlepšovalo. Pokud byste měl další konkrétní připomínky k práci této redakce, dovoluji si Vám nabídnout vzhledem ke specifice této problematiky, abyste se obrátil přímo na vedoucího redakce Zelené vlny.

Věřím, že mé informace přijmete s pochopení.

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio