„Nevhodné“ písně ve vysílání ČRo

28. listopad 2019

Když bychom chtěli určit kritéria, podle nichž by se posuzovaly texty písní, a kdo by byl tímto výběrem pověřen, nastane problém.

Dobrý den, pane Pokorný,

chtěl bych se ohradit proti textu, který jsem dnes musel s malými dětmi slyšet na Radiožurnálu a pak jim vysvětlovat význam slov a úplně nevhodné spojení. Jednalo se o tvorbu Davida Kollera, konkrétní část textu "pak láska v heroin se změní". Vím, že je těžké vybrat současnou českou populární hudbu, ale prosím o vyřazení během denního progamu hudebních textů, které "svádí k zahálčivému a nemravnému životu". Myslíte, že v tomto směru lze na Českém rozhlasu alespoň udržet alespoň základní slovníkový filtr v hudební režii?

Děkuji.

K. K.

____________________________________________________________________

Vážený pane,

rozumím Vašemu požadavku, aby Český rozhlas výběrem nevhodných písní nepodporoval nemravný životní styl. Jistě se shodneme, že taková podpora by byla v rozporu s posláním rozhlasu veřejné služby. Problém však nastane, když bychom chtěli určit kritéria, podle nichž by se texty písní posuzovaly, a kdo by byl tímto výběrem pověřen. Vzpomínám na píseň Sekáči jdou, kterou zpívala Eva Pilarová, a na její verše „A ta jedna z nich se mnou shoří jak vích a budu mít hřích, až splyne kraj s tmou“. Tato píseň s poetickým textem Jiřího Štaidla by musela být patrně vyřazena a s ní řada dalších písniček. Texty písní se v řadě případů řadí k poezii, americký písničkář Bob Dylan dokonce dostal Nobelovu cenu za literaturu, čímž se tato oblast tvorby, často bagatelizovaná, dostala do centra diskusí o hranicích mezi textařinou jako řemeslem a uměleckou disciplínou. Nechci samozřejmě vést laciné paralely, ale stejně tak nechci vést jednoduché rovnítko mezi písňovým textem a apelem ke škodlivé činnosti. Můžeme vést diskuse o polysémantičnosti, tedy mnohosti významů uměleckého textu, o tom, zda ve Vámi citovaném případě je vhodné zachycení pocitu, kdy láska je tak silná, že působí závislost na milovaném člověku. Můžeme diskutovat, ale nedoporučoval bych zakazovat. Zákazy se nikdy v minulosti nevyplatily. Jistě je možno požadovat po hudebním dramaturgovi, aby odpovědně zvažoval vyznění písní, které zařazuje do playlistu, a to jsem také na základě Vašeho dopisu učinil.

Závěrem mi dovolte konstatovat, že Radiožurnál danou píseň v udaném období nevysílal a Dvojka ji vůbec nemá v playlistu.

S pozdravem a díky za pochopení

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio