Nevyvážená hlasitost

27. říjen 2021

Přestože je zvuková vyváženost hlídána s maximální přesností, nelze vyloučit, že někdy je posluchačský dojem opravdu jiný. Na vině jsou patrně subjektivní faktory.

Dobrý den, pane ombudsmane,

obracím se na Vás s žádostí o prošetření, zda ČRO stanice Plus a částečně též Vltava nepřekračují limity bezpečné hlasitosti? V dopravním zpravodajství neočekávaně zvyšují hlasitost při upozorňování na překážky na silnici. Jsem dlouholetý vděčný posluchač obou stanic. Jsou to mé university. Kladné zpětné vazby, které jsem bohužel nikdy neposkytl, by mnohonásobně převýšili tuto stížnost... Při řízení auta a současném poslechu rozhlasu musím mít radio v autě puštěné poměrně hlasitě, abych v hluku motoru slyšel. A na Plusu v dopravním zpravodajství najednou bez upozornění zvýší hlasitost tak (někdy včetně kusu znělky), až mě to zabolí v uších. Mají na to právo? Neporušují bezpečné limity úrovně hlasitosti? Chtějí tuto službu posluchači?

Děkuji za Vaši odpověď.

S přáním hezkého dne,

A. B.

______________________________________________________________________

Vážený pane,

děkuji Vám za podnět. Konzultoval jsem jej s odborníky na distribuci signálu z Techniky Českého rozhlasu a dovolte mi sdělit Vám svůj závěr.

Vysílání Českého rozhlasu se řídí doporučením Mezinárodní telekomunikační unie ITU BS.R-412, což znamená, že zvukový výkon řečového signálu, hudby a stejně tak zvukové grafiky jsou udržovány na stejných hodnotách s přesností na desetiny decibelu. Přestože je tato zvuková vyváženost hlídána s maximální přesností, nelze vyloučit, že někdy je posluchačský dojem opravdu jiný, nejčastěji takový, že hudba nebo zvuková grafika (zvlášť například zvuky elektrických hudebních nástrojů) působí agresivněji než lidské hlasy. Je obtížné určit, co je příčinou toho, že někteří posluchači mají pocit nevyváženosti zvukové hladiny slova a hudby, eventuálně zvukových předělů a znělek, zatímco jiní posluchači takové problémy nepociťují. Opakovaně jsem hledal odpověď na tuto otázku a z debat s odborníky jsem došel k závěru, že na vině jsou patrně subjektivní faktory, například nastavení výšek a hloubek na jednotlivých přijímačích, kvalita signálu v daném místě, ale také třeba individuální schopnost přijímat tóny o různých výškách. Věřte, že bych rád bych znal jinou odpověď, protože ta by mi umožnila účinně jednat ve prospěch posluchačů. Ale přes veškerou snahu ji nemám. Mou povinností je učinit vše, co je možné, aby posluchači měli dobrý dojem z poslechu. Na můj podnět proto provedla Technika ČRo úpravy distribuce signálu na výstupu tak, že ještě více zvýraznila modulační linii mluveného slova v neprospěch hudby, a výhrady posluchačů poté téměř ustaly.

V případech, které popisujete, může hrát roli nekvalitní zvuková stopa (např. telefonát posluchače z auta), kterou nebylo možno kvůli aktuálnosti vyčistit a dále upravit. Není to systémová chyba, kterou by bylo možno odstranit nějakým technickým opatřením, protože se neobjevuje v každém přijímači.

Vaše upozornění na tento problém je první svého druhu. Pokud bych zjistil, že takových případů přibývá, považoval bych to za důvod k dalšímu jednání.

S díky za pochopení a s pozdravem

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

________________________________________________________________________

Vážený pane ombudsmane,

děkuji za Vaši odpověď.

Neměl jsem v úmyslu pokračovat v další korespondenci, ale chci se s Vámi ještě podělit o dnešní zkušenost tj. z pátku 30.7.2021.

Poslouchám Vltavu. Ranní klidné vysílání. V práci je chvilka klidu, čekám na nakládku, auto stojí, motor je vypnutý, všude kolem ticho. Odpočívám. Mám rádio puštěné úplně slabě. Doznívá opermí árie. Je 7.45. V tu chvíli skočí do vysílání jiná stanice (asi Radiožurnál) zakřičí o 50% silnější : ZNÁME LEPŠÍ CESTU... Vyskakuji. Vypínám a zapínám rádio, abych se dopravních informací zbavil a dostal se zpět k Vltavě. Přemýšlím proč mezi vyprávěním Václava Vokolka a Básněním musím slyšet dopravní zpravodajství? Situace se opakuje v 8.15. To již jedu, rádio téměř neslyším, přemýšlím o mailu pro Vás. Najednou skočí do vysílání zcela hlasitě : KOLONY NA...vypínám a zapínám radio. Nezajímá mě to, jezdím jen po Vysokém Mýtě. A opět se to samé opakuje v 8.30! Takto nelze dále program poslouchat. Přelaďuji na jinou stanici.

Důvod je asi ten, že stanice Vltava a Dvojka má ve Vysokém Mýtě slabý signál. A stanice Plus a Radiožurnál silný signál. Asi se to časem sjednotí, až bude všude digitální vysílání a všechna auta budou mít digitální radia.

U dvou různých nákladních aut mi během posledních asi tří let do vysílání Vltavy skáče dopravní zpravodajství Radiožurnálu. Nevím, zda je to nějakým nsstavením na autorádiu a dalo by se vypnout?

Nebo je toto dopravmí zpravodajství služba jen pro Vltavu? Pokud ano, tak prosím proč? Je o takovou službu zájem?

S přáním hezkého dne,

A. B.

_______________________________________________________________________

Vážený pane,

zjišťoval jsem informace k problému, který jste popsal. Podle sdělení pracovníků Techniky ČRo se jedná o službu RDS-EON (Enhanced Other Networks), která posluchačům Vltavy v autech zprostředkovává dopravní zpravodajství Radiožurnálu (dopravní hlášení RDS TA). Pro potlačení tohoto přepínání je potřeba v autorádiu vypnout funkci EON. Způsob vypnutí záleží na typu autorádia. Zde Vám proto nemohu poskytnout přesný návod, ale musím Vás odkázat na manuál ke konkrétnímu přijímači.

S pozdravem

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio